Nieuwe inzichten in Europese industrie in het verschiet

Analistenbureau Gartner en Supply Chain Media hebben hun partnership geformaliseerd om de kwaliteit en de internationale relevantie van onderzoek in de supply chain-sector te verbeteren. Ze tekenden daarvoor een samenwerkingsovereenkomst.

In de komende maanden zullen de twee bedrijven aan een aantal gezamenlijke projecten werken, waaronder de Gartner Top 25 en drie supply chain-enquêtes. Door bundeling van hun expertise, middelen en netwerken, hopen beide partijen dat deze studies belangrijke en unieke inzichten in de industrie vanuit Europees perspectief zullen opleveren.

Gezamenlijk initiatief

Het eerste gezamenlijke initiatief betreft een Europees supply chain-onderzoek dat zal worden uitgevoerd vanaf eind januari tot en met maart. ‘Dit is een verlengstuk van de survey ‘Supply Chain Technology Wants and Needs’ die we hebben uitgevoerd in Noord-Amerika in de afgelopen acht jaar’, zegt Chris Poole, Research Director bij Gartner.

‘In lijn met de uitbreiding van onze scope van IT naar supply chain willen we graag in zowel de Verenigde Staten als Europa een beter begrip krijgen van recentste supply chain-aandachtsgebieden, -processen en -systemen bij Europese bedrijven. We kennen Supply Chain Media al enige tijd en het bedrijf heeft een waardevol Europees netwerk van invloedrijke supply chain professionals in alle sectoren.’

Unieke vergelijkingen

‘Supply Chain Media zal leden van de supply chain community aanmoedigen om te participeren in de onderzoeken’, verklaart uitgeefdirecteur Martijn Lofvers. ‘We zullen de surveys promoten via onze e-mailnieuwsbrieven, social media en onze Europese kwartaaluitgave, Supply Chain Movement. Gartner analyseert de ruwe data van de survey voor nieuwe inzichten en het ontdekken van trends. We zijn erg geïnteresseerd om voor het  eerst vergelijkingen te kunnen trekken tussen de Verenigde Statenen Europa.’

De bevindingen van het onderzoek zullen later dit jaar via de verschillende kanalen van Supply Chain Media, zowel in print, online als offline, worden gepresenteerd, en natuurlijk ook tijdens de Gartner 2016 Supply Chain Conferentie in Londen in september.

‘Een ander initiatief dat in de pijplijn zit, is een onderzoek naar vrouwen in de supply chain’, vervolgt Poole. ‘Supply Chain Media heeft een sterk netwerk van 1.100 vrouwelijke supply chain professionals. We zullen gezamenlijk hun perceptie van hun rollen en vaardigheden, houding en ambitie verkennen.’ Dit onderzoek staat gepland voor Q2/Q3 van dit jaar.

Europese vertegenwoordiging

De twee organisaties gaan ook samenwerken bij een aantal reeds lopende initiatieven, inclusief de Gartner Top 25 Ranking die is gebaseerd op een analyse van de bedrijfsprestaties, het oordeel van analisten en peer reviews. ‘Door samen te werken met Supply Chain Media hopen we het aandeel stemmen van peers in Europa te vergroten’, voegt Poole toe.

Tot slot zal Supply Chain Media een rol spelen bij Gartners Benchmarking Survey. Hiervoor zal Supply Chain Media zijn netwerk van ongeveer 150 senior supply chain professionals aanspreken. In ruil voor hun participatie kunnen bedrijven een gepersonaliseerde reeks resultaten krijgen waaruit duidelijk wordt waar ze staan ten opzichte van industriegemiddelden. ‘We zien dit partnership als een uitstekende strategische kans om onze aanwezigheid in Europa te versterken en om relevante feedback te verkrijgen voor onze klanten in zowel Europa als Noord-Amerika’, aldus Poole.

Supply Chain Media zegt uit te kijken naar de samenwerking om unieke nieuwe inzichten te creëren om de kwaliteit van de content hoog te houden. ‘Dit is onze kans om de rest van de wereld te laten zien wat er in de Europese supply chain-sector gebeurt’, aldus Lofvers.