Nieuwe control tower-oplossingen verbinden data

control tower-oplossingen

Inzicht in verstoringen bij de toeleveranciers van je producenten in het Verre Oosten en in de daadwerkelijke behoefte van de consumenten in Europa. End-to-end supply chain visibility is de droom van elke supply chain manager, maar de praktijk levert nauwelijks succesvolle voorbeelden. Dat lijkt echter te veranderen. De markt biedt nieuwe control tower-oplossingen die meer doen dan GPS-coördinaten van vrachtauto’s en containerschepen tonen.

Door Marcel te Lindert

De blik van Magna is vrijwel uitsluitend stroomopwaarts gericht. De drie autoproducenten waarvoor de contract manufacturer uit Graz zes verschillende modellen produceert, nemen het deel van de keten stroomafwaarts voor hun rekening. ‘Die drie bedrijven hebben allemaal hun eigen distributienetwerk, waarmee wij geen bemoeienis hebben. Onze focus is daarom eigenlijk alleen gericht op onze toeleveranciers’, zegt Alfons Dachs-Wiesinger, director logistics services bij Magna Steyr, onderdeel van het wereldwijd opererende mobiliteits- en technologiebedrijf Magna.

Een belangrijk deel van de leveranciers levert just-in-sequence. Het gaat om de meest kritische onderdelen, die zo worden geladen dat ze op de productielijnen in de juiste volgorde kunnen worden verwerkt. Medewerkers en robots hoeven geen onderdelen te sorteren, maar alleen maar het eerste onderdeel onder hun handbereik te pakken. ‘Just-in-sequence is het instrument om de complexiteit in het productieproces onder controle te houden. Vroeger was de ene bumper identiek aan de andere, maar tegenwoordig hebben we voor één model honderden verschillende varianten met verschillende kleuren, sensors en bekabeling voor de geïntegreerde verlichting. Maar just-in-sequence is ook een uiterst tijdkritisch proces. De productievolgorde ligt vast. Als een vrachtwagen een klapband of een ongeluk krijgt, hebben we niet een andere oplegger met dezelfde onderdelen in dezelfde volgorde klaar staan. Visibility is dus uiterst belangrijk’, legt Dachs-Wiesinger uit.

Veel verwarring

Magna Steyr is lang niet het enige bedrijf dat veel waarde hecht aan supply chain visibility. Onderzoek van Gartner uit 2018 laat zien dat visibility bovenaan de agenda van supply chain professionals staat, nog hoger dan bijvoorbeeld Sales & Operations Planning. Diezelfde professionals geven tegelijkertijd aan dat het gebrek aan visibility één van de belangrijkste pijnpunten is. Bedrijven investeren dus massaal in visibility, maar de adoptie laat vooralsnog te wensen over.

Het verhaal van Magna Steyr laat nog iets anders zien: dat visibility niet voor iedereen hetzelfde is. De Oostenrijkse contract manufacturer streeft vooral naar visibility in de keten stroomopwaarts, maar is niet geïnteresseerd in visibility stroomafwaarts. Martijn Lofvers, oprichter van Supply Chain Media en uitgever van dit magazine, ziet dat vaker. Hij merkt dat veel verwarring omtrent het begrip visibility bestaat. ‘Veel softwareleveranciers zien de behoefte van bedrijven en bieden oplossingen aan op het gebied van visibility. Vaak claimen ze de term end-to-end supply chain visibility. Dat betekent visibility over de hele keten, van grondstof tot eindgebruiker. Maar in de praktijk gaat visibility vaak alleen maar over het deel van de keten dat bedrijven kunnen of willen zien. Dat is het deel van de leverancier tot de klant.’ … … …

control tower-oplossingenMeer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal>>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 6 – 2019.