Niet iedere retailer hoeft omnichannel te zijn

‘Mij zal je niet horen zeggen dat er maar één weg is naar het geluk’, prikkelde dagvoorzitter Gino van Ossel eenieders gedachten. Tijdens Kansen in Retail op 13 februari 2014 illustreerde de professor aan Vlerick Business School aan de hand van praktijkvoorbeelden dat retailers kunnen ook heel succesvol zijn met een monochannel strategie.

 

Sprekende voorbeelden van een monochannel strategie zijn Primark en Action. Beide hebben alleen winkels en geen online kanaal. ‘Zalando is ook een monochannelkanaal’, zegt Van Ossel. Niet iedere retailer hoeft volgens hem een omnichannelstrategie te hebben om succesvol te zijn. Multichannel daarentegen, waarbij alles los van elkaar staat, dat is niet goed. In dat kader houdt hij een verhaal over de retourenstrategie van C&A. Om technische en organisatorische redenen is het helaas niet mogelijk om de goederen in een C&A-filiaal af te geven, is op de website van C&A te lezen. ‘Ik heb respect voor C&A’, benadrukt Van Ossel. ‘Maar dit begrijp ik niet.’

Mooie koets

Eerste BenzOm zijn verhaal over C&A kracht bij te zetten, toont Van Ossel een foto van de allereerste Benz: een auto op drie wielen. ‘Als mensen dit plaatje zien, zullen veel mensen denken: “Wat een rare auto.” Maar wat is er nou zo raar aan deze auto? Juist, hij lijkt op een koets. Op de plek waar vroeger het paard stond, zit nu een wiel. Logisch toch, anders valt de auto om. En de motor is achterin gezet, want anders blaast deze in je gezicht’, neemt de retailexpert de toehoorders mee. ‘Was dit een commercieel succes? Nou nee. Er is namelijk gedacht vanuit de koets, niet vanuit de klant’, zegt van Ossel en komt vervolgens tot de clou van zijn verhaal. ‘C&A heeft een hele mooie koets met wielen.’

Daarna ging Van Ossel, die moeiteloos zijn publiek vasthield, dieper in op omnichannel en de integratie ervan in fysieke winkels. Hij illustreerde aan de hand van nog meer praktijkvoorbeelden, welke ideeën wel en niet werken. Een paskamer naast een afhaalpunt bijvoorbeeld is volgens Van Ossel supply chain-technisch heel slim. ‘Als de klant het meeneemt, het thuis past en het vervolgens retourneert, dan ben je zo vier weken je product kwijt.’