Nico Kuipers (41) – Kandidaat verkiezing SCP2016

Werkt als

Director Supply Chain bij Fabory. Fabory is een groothandel in bevestigingsmaterialen en aanverwante artikelen als powertools en werkkleding en onderdeel van het Amerikaans beurgenoteerde bedrijf Grainger.

Achtergrond

‘Voordat ik in 2015 naar Fabory ging, heb ik de laatste 15 jaar gewerkt binnen de foodretail en foodservice operations en supply chain, bij Ahold, Spar en Sligro. Hier heb ik geleerd dat supply chain management draait om het begrijpen van de klant en de markt en om de keten daarop in te richten. Daarnaast ben ik blij dat ik kan leunen op mijn opleidingsachtergrond: Bedrijfskunde, de EMLog-opleiding en de opleiding supply chain and operations aan TiasNimbas.’

Wat er momenteel op de agenda staat

‘Als supply chain director – en lid van de groepsdirectie – ben ik verantwoordelijk voor de Europese supply chain. Dat omvat de planning en buying afdeling, het Europese transportnetwerk, customer service en de warehouses in Nederland, België, Frankrijk, Portugal, Tsjechië en Roemenië. Ondanks dat de materialen anders zijn in deze keten is er één grote rode draad met alle andere banen in mijn verleden, namelijk het vraagstuk: Waar beweegt de klant naar toe en hoe kan de supply chain hier maximaal op aansluiten?

Dat laatste is mijn belangrijkste taak bij Fabory. De supply chain – vooral als daar ook de fysieke distributie onder valt –  is geen statisch geheel; het is het enige deel van een organisatie waarvan de ‘output’ eindigt in de handen van de klant. In een handelsbedrijf is het de kernactiviteit. Dat betekent dat de aansluiting met Sales naadloos moet zijn en Sales goed moet begrijpen waar de klant en markt naar toe gaan. De supply chain zal hierop moeten worden ingericht. Dat is een continu proces van samenwerking.’

Drijfveren

‘Ik vind het leuk om mijn kennis en ervaring te delen; om mensen om me heen te helpen dingen beter te maken. Ik combineer graag projecten met een lange horizon met leidinggeven aan de operatie. Mijn huidige baan ligt buiten de food, maar wel nog steeds in de distributie-supply chain.’