Nico Kuipers: ‘Foodservice is een totaal ander spel’

Nico Kuipers werkt al zo’n vijftien jaar in de food en vindt het leuk om zijn kennis en ervaring te delen; om mensen om hem heen te helpen dingen beter te maken. Hij dacht daarom dat het een goed idee was om de consultancy in te gaan. Hij werd partner bij Argusi.org maar hij kwam erachter dat hij liever projecten met een lange horizon combineert met leidinggeven aan de operatie. Hij ging daarom terug naar de praktijk en trad in dienst bij Sligro Food Group.

 

 

HOE BEVIEL DE UITSTAP NAAR CONSULTANCY?

‘Ik was nooit eerder partner geweest van een adviesbureau en wilde deze stap graag zetten. Wat ik moeilijk vond, was dat ik mijn netwerk moest inzetten om er commercieel voordeel uit te halen. Ik was er niet succesvol in. Maar ik heb zeker geen spijt van deze uitstap naar consultancy, want ik hoef me nu niet meer af te vragen of het wat voor mij is.’

WAAROM SLIGRO FOOD GROUP?

‘Er ligt een groene weide aan onontdekte mogelijkheden, aangezien supply chain een relatief nieuw begrip is bij Sligro Food Group. De afdeling bestaat nu bijna twee jaar. Daarvoor is het altijd gericht geweest op inkoop en logistiek. Onder leiding van de supply chain-directeur zijn al flinke slagen gemaakt in het stabiliseren en standaardiseren van de processen. Mijn toegevoegde waarde ligt in het waar nodig responsief maken van de keten en het kiezen van de juiste supply chain-modaliteiten. Daarmee bedoel ik of producten op voorraad moeten komen te liggen of via crossdock naar de afnemers moeten en hoe de voorraad over de verschillende distributiekanalen moet worden gepland.’

JE NIEUWE FUNCTIE LIJKT EEN STAP TERUG?

‘Dat is absoluut niet het geval. In vergelijking met bijvoorbeeld Spar, waar ik supply chain manager was, is mijn span of control bij Sligro Food Group groter. Waar Spar slechts één distributiekanaal heeft, levert Sligro Food Group via meerdere kanalen. Met zelfbedieningsgroothandels en bezorggroothandels bedient het horecaondernemingen en grootverbruikers, met Emté Supermarkten levert het aan consumenten en via Van Hoekel aan institutionele organisaties zoals ziekenhuizen en gevangenissen. Daarnaast heeft Sligro Food Group nog een aantal productiebedrijven.
De consumentenvraag in retail is bijvoorbeeld makkelijker te sturen met behulp van promoties. De inkoper van een restaurant zal daarentegen niet gevoelig zijn voor een actie met zalm als hij ossenhaas op het menu heeft. Ook de volumes zijn in foodservice vele malen groter. Dat maakt dat het opslingereffect ook groter is. Sligro heeft, naast de zelfbedieningsgroothandels, dertien voorraadpunten die op dit moment nog decentraal worden gepland. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat er straks op een plek in de keten wordt nagedacht over voorraadposities en het verleggen van het klantorderontkoppelpunt.’

Dit artikel is verschenen in Supply Chain Magazine 1 – februari 2014