New World 2.0

De wereld kan heel snel veranderen. Dat bleek wel na mijn terugkomst van twee weken zomervakantie in Frankrijk zonder wifi en internet, nauwelijks tv en met heel af en toe een verlate Nederlandse krant. Bij terugkeer in Nederland bladerde ik op mijn werk de stapel zakenkranten door en las over de vanwege de Oekraïne uitgebroken handelsoorlog tussen de EU en Rusland, de bliksemsnelle opmars van ISIS in Syrië en Irak en het weer fel oplaaiende conflict tussen Israël en de Gazastrook. De wereld lijkt opeens in brand te staan en dat tast weer snel het net terugkerende consumentenvertrouwen en de economische groei aan.

De snelle ontwikkelingen in de wereld raken bedrijven. Zij willen en moeten groeien en zijn daarvoor op zoek naar nieuwe markten. Het is hierbij niet alleen een kwestie van de opkomende markten te herkennen, maar deze ook winstgevend te kunnen bedienen. Een paar jaar geleden vertelde een projectmanager van Unilever tijdens een presentatie in de VS hoe hun supply chain engineers voor de Afrikaanse markt op regioniveau de economische ontwikkeling van huishoudens analyseren en met software van Llamasoft de mogelijke distributie simuleren. Pas als de distributie en infrastructuur robuust genoeg is, mag de afdeling Marketing nieuwe producten in de markt zetten. De afdeling Supply Chain maakt als een Indiana Jones de weg naar nieuwe markten begaanbaar.

Ivanka Janssen, director global route to consumer bij drankenproducent Diageo, vertelde mij laatst in Barcelona hoe zij een interne, gezamenlijke ‘bootcamp’ (compleet met survival) voor Marketing, Sales en Supply Chain had ontwikkeld om wereldwijd klantenbehoeften te analyseren en specifiek te kunnen bedienen. En Jeroen van Weesep, vice president supply & inventory planning Europe & Asia bij Lego, zei tijdens de door hem gewonnen verkiezing van de Supply Chain Professional 2014 dat hij cowboygedrag van de Sales in het Verre Oosten moet managen door niet te veel voorraden te leveren en levertijden te verkorten.

In een wereld die snel verandert door de vele conflicten moet de moderne supply chain professional het gezonde, internationale opportunisme van Sales op een flexibele manier faciliteren en soms bewust temperen.

ir. Martijn Lofvers
uitgeefdirecteur & hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl