Feminization of the Supply Chain: diversiteit krijgen in het denken

De belangstelling voor de bijeenkomst ‘Feminization in the Supply Chain’ was groot bij de vrouwelijke leiders in de supply chain. Op 7 en 8 maart kwamen zo’n 35 vrouwen uit verschillende hoeken van Europa bijeen bij Liberty Global Europe in Schiphol-Rijk om met elkaar te spreken over het vakgebied en de (achterwege blijvende) diversiteit in hun organisaties.

Talloze onderzoeken wijzen uit dat bedrijven met meer diversiteit succesvoller zijn. Het draait dan niet direct om de gelijkheid van mensen en gelijke kansen voor iedereen. Het gaat erom dat mensen verschillende culturen, achtergronden en persoonlijkheden met zich meebrengen – en die verschillen bepalen hoe ze denken. Door het mixen van de soorten denkers op de werkplek kunnen bedrijven creativiteit stimuleren en het inzicht en de efficiëntie verhogen.

Tijdens de bijeenkomst – toepasselijk gehouden op Internationale Vrouwendag – was onder meer de vraag aan de orde of er een doelstelling voor een minimumaantal vrouwen in managementposities noodzakelijk is. ‘Ik wil het hier eigenlijk niet eens meer over hebben. Ik heb gewoon een andere mindset’, merkte een van de deelnemers op. Anderen waren dit met haar eens. Echter, een doelstelling is wel noodzakelijk zolang niet iedereen deze mindset heeft.

Lucy Harding van Odgers Berndtson legde uit hoe ze als headhunter te werk gaat en hield de vrouwen een spiegel voor. Het ligt ook aan de eigen houding van vrouwen. ‘Vrouwen hebben de eigenschap om zich continu te verontschuldigen ten opzichte van hun vaardigheden, kunnen en carrière. Hoe vaak zeggen ze niet: “Ik heb geluk gehad dat ik deze kans heb gekregen” of “Ik heb hulp gekregen om op deze positie te komen”. Vrouwen geven altijd de credits aan andere mensen. Tal van mannen die op zulke posities zitten, hebben ook dergelijke kansen gekregen.’

Assepoester

Harding toonde ook het P.I.E.-model van Harvey Coleman. Dit model stelt dat drie elementen de sleutel zijn tot succes in iemands carrière. Slechts 10 procent wordt toegewezen aan de ‘p’ van ‘performance’, oftewel de kwaliteit van iemands werk en de resultaten die hij levert. Het succes wordt voor 30 procent bepaald door het ‘imago’, oftewel hetgeen andere mensen van je denken. Dat betekent dat het grootste deel wordt gealloceerd aan ‘exposure’, oftewel wie jou kent en weet wat je doet. ‘Je kunt dus beter niet zoals Assepoester hard werkend in de kelder blijven zitten wachten totdat er iemand komt die je meeneemt naar het bal.’

SCM

Allison Thomas (voorheen PepsiCo) en Marieke Lenstra (Supply Chain Media) zoomden verder in op het onderwerp exposure met hun mini-workshop over hoe je een win-winsituatie met de media kunt creëren. Ze lieten zien hoe vrouwen veelal in de media worden geportretteerd en lieten de deelnemers nadenken over hoe ze zelf willen overkomen in de media. Uiteindelijk gaat het erom de grote gemeenschappelijke deler te vinden tussen het verhaal dat je als individu te vertellen hebt, wat het bedrijf graag naar buiten wil brengen en wat voor de journalist een verhaal interessant maakt.