Nestlé kiest voor de kennis van zuivelland Nederland

Nestlé steekt 80 miljoen euro in een Nederlandse productielijn voor specialistische babyvoeding. ‘We kiezen voor Nederland vanwege het hoge kennisniveau op zuivelgebied’, verklaart CEO Marc-Aurel Boersch van Nestlé Nederland in het FD van 3 juni 2016.

De groei zit er nog altijd goed in in de markt voor babymelkpoeder, en de grote fabrikanten investeren forse bedragen om die groei bij te kunnen benen. Onderzoeksbureau Nielsen begroot de gecombineerde markt voor fles- en andere babyvoeding op dik 30 miljard euro. Een belangrijke aanjager van die groei is China, waar consumenten na enkele voedselschandalen in eigen land overstapten op babymelk van westerse merken.

Als zuivelland bij uitstek kan Nederland daar volop van profiteren. Niet alleen maakte Nestlé vorige maand bekend een bedrag van 80 miljoen euro uit te trekken voor de realisatie van een nieuwe productielijn in Nunspeet, ook FrieslandCampina heeft al nieuwe investeringen aangekondigd. Daarnaast steekt ook Danone 240 miljoen euro in de bouw van een nieuwe fabriek in Cuijk.

Allergie voor koemelkeiwit

Toch is de investering van Nestlé anders dan de andere, geeft CEO Boersch aan. ‘In Nunspeet investeren wij in melkpoeder voor baby’s met een allergische reactie op koemelkeiwit.’ Een specialistische voeding kortom, niet te vergelijken met reguliere flesvoeding. Bij de nieuwe productielijn worden de eitwitketens in koemelk straks zo bewerkt dat zuigelingen met een allergie deze toch kunnen drinken.

‘Dat vergt zeer specialistische kennis en daarom bouwen we deze productielijn in Nederland’, zegt Boersch in het artikel in het FD. ‘Dit is natuurlijk een zuivelland, maar Nederland heeft ook veel innovatiekracht en een hoog kennisniveau, mede door de universiteit in Wageningen.’ De productielijn, waar al enkele maanden aan wordt gebouwd, kan vermoedelijk in 2017 in productie worden genomen.