Nestlé en PepsiCo winnen Prize of the Audience 2014

Een project van Nestlé en PepsiCo sleepte eind november de Prize of the Audience 2014 in de wacht tijdens het elfde Gala Award Event in Kinepolis, Antwerpen. Het evenement werd georganiseerd door de Vereniging voor Inkoop en Logistiek en Pics Belgium.

‘Creation of a horizontal collaboration community for fresh and chilled food’, luidt voluit de naam van het winnende project van Nestlé en PepsiCo. De presentatie was in handen van Kathleen De Grove van PepsiCo en Sofie Hofman van Nestlé.

De twee concurrerende verladers realiseerden een uniek horizontaal samenwerkingsverband voor gebundelde opslag, co-packing en distributie van verse en gekoelde voeding. Omwille van de anti-trustwetgeving werden BABM en Tri-Vizor als neutrale trustees ingeschakeld, om de potentiële synergie tussen hun individuele netwerken in kaart te brengen zónder het risico dat er informatie tussen beide verladers werd uitgewisseld.

Nestlé en Pepsico kozen Stef als logistiek dienstverlener voor de praktische realisatie van het project. Door middel van een transparant gain sharing-mechanisme wordt de gerealiseerde synergiewinst elke maand verdeeld tussen beide verladers, opnieuw met BABM en Tri-vizor als neutrale auditor van de winstverdeling.

De samenwerking is ondertussen anderhalf jaar operationeel met double digit-verbeteringen op het vlak van logistieke kosten, service level en CO2-uitstoot.