Zelfrijdende voertuigen VDL gewild in buitenland

VDL Automated Vehicles, de businessunit van VDL Groep die zich bezighoudt met automatisch rijdende voertuigen voor goederentransport, heeft miljoenenorders ontvangen van het Duitse chemieconcern BASF en het Belgische logistieke bedrijf Katoen Natie. Het Eindhovense familiebedrijf gaat nieuwe autonoom rijdende voertuigen leveren aan deze klanten in Duitsland en Singapore, meldt het FD op 24 oktober 2017.

Volgens VDL gaat het in beide gevallen om vervolgorders. Chemieconcern BASF plaatste een nieuwe order voor zeven automatisch geleide voertuigen (agv’s), inclusief onder andere laadpalen, besturing, infrastructuur en andere doorontwikkelingen naar volledig autonoom rijden.

De agv’s doen hun werk onbemand in een bemande omgeving. De volledig elektrisch rijdende voertuigen worden door BASF ingezet in Ludwigshaven en zullen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur over een traject van meer dan 100 kilometer routes afleggen.

VDL, een Brabants familieconcern, bouwt al langer elektrisch aangedreven dieselhybride voertuigen, die inmiddels op verzoek van klanten steeds vaker volledig elektrisch worden gemaakt. De agv’s worden bijvoorbeeld veel gebruikt op haventerminals bij het transport vanuit zeecontainers.

Chauffeurloze truck

VDL leverde recent ook aan Katoen Natie in Singapore de eerste chauffeurloze truck; een speciaal voertuig dat daar wordt ingezet voor het vervoer van opleggers. De software en de uitrusting om automatisch te rijden, werden in Nederland voorbereid. Omdat de rijtesten succesvol zijn verlopen, heeft Katoen Natie nog elf zelfrijdende trucks besteld.

De chauffeurloze trucks zijn volgens het Eindhovense familiebedrijf een uitkomst voor de werkzaamheden die Katoen Natie in Singapore verricht. Zo is het moeilijk om in Singapore aan chauffeurs te komen en wil de overheid er bovendien het aantal buitenlandse chauffeurs terugdringen, aldus het FD.