Nederlandse werknemers besteden maar 43 procent van hun tijd aan het echte werk

werknemers

Werknemers in Nederland besteden nog niet de helft van hun tijd aan het echte werk. Door gebrekkige technologie en tijdrovende bijzaken verspillen bedrijven zo wekelijks ruim anderhalve werkdag per medewerker. Dat meldt het onderzoeksrapport ‘The 2020 State of Work’ van Workfront, leverancier van het eerste work management platform voor ondernemingen.

De Nederlandse economie draait uitstekend, dat bleek recent nog maar eens uit onderzoek van het World Economic Forum in Genève. Ons land behaalde zelfs een vierde plaats in haar Global Competitiveness Index, na Singapore, de Verenigde Staten en Hongkong. Wel blijft onze innovatiekracht een ondergeschoven kindje. Die conclusie wordt nog eens onderstreept door nieuw onderzoek van Workfront, waaruit blijkt dat er voor Nederland wat betreft productiviteit nog een wereld te winnen valt.

Werknemers besteden maar 43 procent van hun tijd aan kerntaken

Het zesde jaarlijkse onderzoek van Workfront onder 3750 medewerkers in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, laat zien dat Nederlandse medewerkers maar 43 procent van hun tijd aan kerntaken besteden. De rest van de tijd gaat verloren aan buitensporige hoeveelheden e‑mails, improductieve vergaderingen en gebrek aan standaardprocessen en samenwerking. Onbelangrijke taken worden ook als het meest onbevredigend in het werk ervaren.

Digitale transformatie maakt medewerkers niet per se productiever

Het onderzoek toont aan dat bedrijven hun keuzes op IT-gebied vanuit een strategischer oogpunt kunnen maken. Zo worden in Europa honderden miljarden euro’s geïnvesteerd in de digitale transformatie, maar dat maakt werknemers niet per se productiever. Van de onderzochte medewerkers zegt 39 procent bijvoorbeeld dat de vele IT‑toepassingen en -programma’s waarmee zij werken, hen feitelijk mínder productief maken. 49 procent is van mening dat hun stagnerende productiviteit te wijten is aan de verouderde technologie waarmee ze moeten omgaan.

Werkplektechnologie als die van Amazon en Instagram

Anderzijds begrijpen werknemers goed wat de voordelen van de juiste technologie zijn. De onderzochte medewerkers hunkeren daarom voor het overgrote deel (84%) naar betere technologie en hopen op bedrijfstoepassingen die intuïtief werken als Google, Amazon en Instagram (91%). Medewerkers verwachten dat gebruiksgemak een groeitrend is, want 79 procent van de respondenten denkt dat de volgende generatie werkplektechnologie oogt als hetgeen ze van Amazon en Instagram gewend zijn.

‘Het 2020 State of Work-onderzoek van Workfront leert ons dat de hedendaagse kenniswerker belangrijk werk wil doen waarmee zijn team zich kan onderscheiden en dat bijdraagt aan de strategische bedrijfsdoelen’, zegt Steven Zobell, Chief Product & Technology Officer van Workfront in de VS. ‘Het onderzoek biedt directies en managementleden essentiële inzichten om goed leiding te geven aan hoe we tegenwoordig samenwerken aan de gemeenschappelijke strategische doelen en hoe we onze mensen moeten toerusten voor hun uitzonderlijke taken.’