Nederlandse webshop VidaXL groeit groot

In Venlo verrijst momenteel een nieuw, Europees distributiecentrum van VidaXL. Het Nederlandse bedrijf bouwt gestaag aan een wereldwijd netwerk van webshops en marktplaatsen. Met succes: in 2015 werd een nettowinst van bijna 12 miljoen euro geboekt. ‘We doen Amazon niet na, maar onderscheiden ons juist. Dan is er veel mogelijk’, meldt verkoopdirecteur Kijo Oudshoorn in het FD van 9 juni 2017.

In een tijdsbestek van tien jaar groeide VidaXL uit van een eenvoudige verkoper op Amazon en eBay tot een webshop die in 29 landen actief is. In 2006 startte het Limburgse bedrijf als verkoper van merkloze tuin-producten via marktplaatsen als eBay en Amazon. Later kwamen daar producten op het gebied van wonen, doe-het-zelf, huishoudelijke artikelen, wellness en fitness bij. In 2008 kwamen de eerste webshops en in 2012 werd een eigen merk gestart.

Oudshoorn bevestigt dat er flinke concurrentie is van de grote webshops en marktplaatsen, maar het bedrijf maakt ook gebruik van deze platforms. ‘De helft van de omzet behalen we via onze VidaXL-sites, de rest komt uit andere kanalen, zoals Bol.com en Amazon.’ Dat er geleund wordt op de diensten van concurrenten, vindt hij geen probleem, ‘Zo lang je maar niet te afhankelijk wordt van één platform.’

Lokale koeriers

Vanuit het Noord-Limburgse Venray belevert VidaXL heel Europa; bestellingen worden met eigen vrachtwagens tot bij lokale koeriers gebracht. Oudshoorn is zich ervan bewust dat dit duur en omslachtig klinkt, maar voor VidaXL werkt deze methode. ‘Het is goedkoper en sneller dan wanneer we alles zouden overlaten aan postbedrijven’, legt hij in het FD uit. ‘Dan moeten we elke keer betalen wanneer een bestelling een grens overgaat.’

Doordat steevast vanuit Limburg geopereerd wordt, kan het bedrijf niet – zoals steeds meer gebruikelijk – al de volgende dag leveren. Voor het assortiment van VidaXL is dat echter nauwelijks een probleem, beweert Oudshoorn. Dat VidaXL tot in Griekenland en Estland levert, is volgens de verkoopdirecteur mogelijk door de goedkope inkoop. ‘Wij hebben schaalvoordeel omdat wij ook op de grote Duitse en Franse markt actief zijn.’

Webwinkels als marktplaatsen

Recent stelde VidaXL zijn webwinkels ook open voor andere verkopers, waardoor ze als marktplaatsen fungeren. ‘Wij kunnen derden in één keer toegang bieden tot 27 Europese landen’, aldus Oudshoorn. ‘Taal is vaak een barrière voor verkopers om in het buitenland actief te worden, maar wij willen vanaf eind dit jaar de productbeschrijvingen voor ze vertalen. Daarmee onderscheiden we ons van Amazon.’