Nederlandse truckers mijden België om kilometerheffing

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs rijden langere routes door Nederland om zo de kosten van de Belgische kilometerheffing te drukken. Dat constateert de Nederlandse VerkeersInformatie-Dienst (VID) op basis van een analyse van de verkeersintensiteit op vier routes van en naar de Antwerpse haven.

De verkeersdienst vergeleek de hoeveelheid vrachtverkeer bij de grensovergangen met België op de A4, de A16, de A67 en de A76. De Belgische kilometerheffing, sinds 1 april van kracht, leidt tot meer vrachtverkeer op de Nederlandse wegen, stelt de VID. Transportbedrijven proberen het aantal kilometers in België te beperken om zo te besparen op tolkosten.

Volgens de VID steeg op de A4 bij grensovergang Ossendrecht de hoeveelheid vrachtverkeer na de invoering van de tolheffing met bijna 10 procent. Op de A16 bij Hazeldonk daarentegen werd juist een afname van 7 procent van het vrachtverkeer gemeten.

Bestelauto’s

Transportbedrijven proberen de Belgische tol ook te ontlopen door hun lading voor de grensovergang met België over te hevelen in bestelauto’s. Dat melden diverse media. Bestelauto’s zijn in België niet onderworpen aan de kilometerheffing.

Brancheorganisatie UPTR en diverse transportbedrijven hadden al aangekondigd dat dit zou gaan gebeuren. ‘Vrachtwagens worden gecontroleerd op het rijden met de OBU. Bestelauto’s worden helemaal niet gecontroleerd, ook niet of ze overbeladen zijn’, aldus Michael Reul van UPTR.

Bestelauto’s met aanhangers kunnen tot wel 7 ton aan gewicht vervoeren. De Febiac, de Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie, meldt in dat verband dat de verkoop van bestelauto’s in België in de eerste maanden van 2016 met 9,7 procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Boetes

Inmiddels zijn in België ook de eerste boetes uitgedeeld aan vrachtwagenchauffeurs die de kilometerheffing doelbewust omzeild hebben. De eerste dagen kneep de Belgische belastingdienst nog een oogje dicht, maar inmiddels leveren overtredingen een boete van 1000 euro op.