‘Nederland pionier in Europa met digitalisering’

Nederland digitalisering

Organisaties in heel Europa komen steeds meer in het digitale tijdperk terecht, maar Nederland loopt voorop in zowel het aanpassen van digitale documentatie als het automatiseren van taken. Dat meldt Kyocera’s Business Digitalisation in Europe Outlook 2019. Het onderzoek van Kyocera – een gerenommeerd bedrijf op het gebied van documentoplossingen – geeft inzicht in de manier waarop bedrijven over het hele continent omgaan met digitale transformatieprocessen.

De Kyocera-studie werd uitgevoerd onder 1750 vertegenwoordigers van bedrijven, variërend van zelfstandige freelancers tot professionals van internationale bedrijven, in zeven Europese markten. Van de Nederlandse bedrijven heeft 74 procent ten minste de helft van de zakelijke documenten gedigitaliseerd. Een percentage dat hoger is dan in de zes andere onderzochte landen, te weten Italië, Turkije, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland.

Nederland loopt ook voorop in de automatisering van bedrijfsprocessen. Maar liefst 74 procent van de Nederlandse bedrijven heeft het grootste deel van de taken geautomatiseerd. Slechts 8 procent geeft toe nauwelijks taken te hebben geautomatiseerd; in Duitsland ligt dat percentage bijvoorbeeld twee keer zo hoog.

Automatisering van bedrijfsprocessen is natuurlijk ook een goede manier om de productiviteit te verhogen. Uit het onderzoek blijkt dat het tempo hiervan de komende jaren naar verwachting zal toenemen, aangezien negen van de tien bedrijven aangeven de komende twaalf maanden meer processen automatisch te willen laten verlopen.

Marketing en Logistiek minst geautomatiseerd

‘We zien dat Nederlandse bedrijven voor verschillende uitdagingen staan, zoals het beveiligen van vitale informatie en het opslaan van documentatie. Ze beginnen zich te realiseren dat er eenvoudige oplossingen op de markt zijn in de vorm van document management-oplossingen, zoals Content Services’, meldt Michael Powell, Expert Software Product Management bij Kyocera Document Solutions Europe.

Volgens Powell is Nederland een rolmodel voor een aantal afdelingen, zoals Productie en Financiën. Anderzijds is er volgens hem ook nog steeds werk te doen op gebieden als Marketing en Logistiek, waar het van de zeven onderzochte landen eigenlijk het minst geautomatiseerd is. ‘Een dergelijke ongelijkheid tussen afdelingen is een weerspiegeling van de manier waarop bedrijven in een overgangsfase zitten, en dus nog een lange weg te gaan hebben.’

Strategische prioriteit

De cijfers weerspiegelen de manier waarop Nederlandse bedrijven oplossingen als Document Management Systems, Enterprise Content Management en Content Services hebben aangepast om workflows te stroomlijnen. Ondanks het feit dat 44 procent van de Europese bedrijven zich niet bewust is van de oplossingen, hebben deze producten nu al een impact op verschillende afdelingen en sectoren. In dit opzicht is het gebruik van technologie om de automatisering te verbeteren een strategische prioriteit voor 35 procent van de organisaties.

In feite is er volgens Kyocera ook niet alleen geografisch gezien een aanzienlijk verschil in adoptiegraad, aangezien de bedrijfsgrootte ook een factor is. Het tempo waarin bedrijven het grootste deel van hun taken automatiseren, kan variëren van slechts 41 procent bij kleine bedrijven en freelancers, tot 72 procent bij grotere bedrijven met meer dan 500 werknemers.