‘Nederland loopt voorop in de cloud’

Vorig jaar was Nederland wereldwijd de grootste cloudregio voor Infor. Recentelijk maakte de softwareleverancier bekend nu ook ook een cloudapplicatie beschikbaar te hebben voor distributeurs en groothandelaren. Daarnaast worden de schermen steeds vrijer configureerbaar. ‘Waar je de informatie vandaan haalt, is niet zo spannend voor de gebruiker’, zegt Edith Bevers, countrymanager Benelux bij Infor.

Door Marieke Lenstra

Tijdens een klantendag in maart gaf Infor een update over de activiteiten van het bedrijf en schetste een toekomstperspectief. De afgelopen vijf jaar heeft Infor onder de radar gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe versies. De nadruk lag daarbij op het realiseren van branchespecifieke oplossingen, het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid zoals het moderniseren en vereenvoudigen van de user interface en connectiviteit.

Infor heeft de afgelopen jaar bovendien veel geïnvesteerd in zijn oplossingen om ze geschikt te maken voor de cloud. Inmiddels zijn er 13 verschillende Infor CloudSuites beschikbaar: van industrie, fashion, food & beverage, distributie tot automotive en healthcare. Deze branchespecieke CloudSuites zijn gebaseerd op standaard software en moeten een einde maken aan dure, complexe modificaties. ‘De producten zijn er. We hebben 2,6 miljard dollar geïnvesteerd. Nu verspreiden we het nieuws en zoeken we de publiciteit’, zegt Bevers tegen Supply Chain Magazine.

Allereerst kan Bevers melden dat Nederland vorig jaar de grootste cloudregio is geweest. ‘We lopen daarin voorop’, vertelt ze trots. ‘Bovendien hebben wij wereldwijd de eerste Rhythm-klant binnengehaald.’ Het gaat om Fetim, een internationale handelsonderneming op het gebied van bouwen en wonen, die levert aan zowel de retail als aan de professionele eindgebruikers. ‘Fetim is de eerste klant die het e-commerce-platform gaat uitrollen. Ze hebben zelfs meegedacht over de ‘look and feel’ van de applicatie. We zijn met ze naar Hook & Loop in New York geweest.’

Social app

Hook & Loop is het interne ontwerpbureau van Infor, gevestigd in de hippe New Yorkse wijk Manhattan. Mensen uit totaal andere sectoren, zoals horlogeontwerpers, storytellers en documentairefilmmakers werken daar aan de gebruikerservaring van de software. Die gebruikerservaring is toegespitst op de rol die iemand binnen een organisatie heeft (user centered design). Met de tool Infor Ming.le wordt de gebruikerservaring contextueel en social gemaakt.

‘Ming.le is een stuk gereedschap voor samenwerking in de interne supply chain. Taken komen proactief naar de gebruikers toe zonder dat ze de hele dag in het ERP hoeven te zijn. Ze kunnen ook acteren op ongestructureerde data. In de melding staat altijd een directe link naar de transactie waar het om gaat’, legde principle value architect Jan Willem Steenbakkers al uit tijdens de klantendag.

Hij gaf daarbij het voorbeeld van een klant die moet worden nagebeld omdat hij zijn rekening niet heeft betaald. Daar komt een alert over binnen bij iemand van debiteurenbeheer en die kan dan op de link klikken. De aan deze klant gerelateerde schermen worden automatisch getoond. Zo heeft de medewerker van debiteurenbeheer alle informatie bij elkaar en kan hij snel acteren.

Context BI

In de afgelopen jaren heeft Infor een hele reeks supply chain-oplossingen overgenomen, zoals GT Nexus. ‘ERP is mooi, maar de winst zit in onze ogen daarbuiten’, meldt Bevers. ‘Of er bijvoorbeeld genoeg grondstoffen zijn, wordt niet in het ERP-systeem vastgelegd. Die informatie zit in de keten en dat wordt gedeeld via GT Nexus.’ ERP lijkt daarmee eigenlijk een steeds meer ondergeschikte rol in te nemen.

Bevers: ‘Ik heb de eerste schermen gezien vanuit Infor M3 en Infor LN. Ik vind ze vrij indrukwekkend. Als je bezig bent met een bepaalde order, dan wordt automatisch alle informatie over die order opgehaald en deze gerelateerde schermen komen automatisch in beeld. Dit noemen we ook wel context BI. Aan de rechterzijde wordt dan bijvoorbeeld de informatie uit GT Nexus getoond. Gebruikers zijn steeds vrijer om hun schermen te configureren zoals zij dat prettig vinden. Door deze verbeterde gebruikerservaring is de usability sterk omhoog gegaan. Een betere gebruikerservaring zorgt er dus voor dat mensen beter gebruik van de tools maken.’

Naast cloud enablement ziet Bevers, die gemiddeld vier klanten per week ontmoet, dat veel klanten de stap naar S&OP zetten. Dit gebeurt in eerste instantie nog wel on-premise, bovenop ERP. ‘Vooral in de semi-process en in de mining industrie lopen veel projecten’, merkt ze op. ‘Klanten zijn over het algemeen heel gretig om een volgende stap naar optimalisatie te zetten. We willen ze daarbij graag kunnen ondersteunen.’