Nederland groter exportaandeel dan gedacht

Nederland doet het veel beter op verre markten dan altijd werd gedacht. Productieprocessen in bedrijven zijn dusdanig opgeknipt in deelprocessen dat in een eindproduct componenten van fabrieken uit een groot aantal verschillende landen zijn verwerkt. Het gaat er dus om hoeveel toegevoegde waarde een buitenlandse markt als eindbestemming heeft, niet om de totale exportwaarde. Economen stelden dit al langer, maar nu erkent ook het ministerie van Buitenlandse Zaken dat in een notitie. Dat meldt het FD op 20 mei 2014.

 

Door de zogeheten mondiale waardeketens veranderen voor alle landen de analyses van exportprestaties. Voor Nederland is dit in relatief sterke mate het geval. Dat komt door de grote invloed van de wederuitvoer op onze export. Bijna de helft van de export is wederuitvoer, dankzij de sterke positie van Schiphol en de Rotterdamse haven.

De buitenlandse invoercomponent in de export van Nederland is gestegen van 36 procent in 2000 naar veertig procent in 2012. Nog onduidelijk is in welk specifiek onderdeel van het productieproces Nederland hoog scoort: met R&D, logistiek of juist met aftersalesservice. In de notitie staat dat zowel nationaal als internationaal nieuwe databases worden ontwikkeld om waardeketens beter in beeld te brengen.