Nedap legt zich toe op innovatie

Het Groenlose technologieconcern Nedap gaat zich minder bezighouden met fabricage en meer met innovatie en verkoop. Een noodzakelijke ingreep om te overleven, stelt Nedap-CEO Ruben Wegman in het FD van 25 juni 2015.

De hele productieafdeling van Nedap zal binnen twee jaar opgedoekt zijn. Het beursgenoteerde bedrijf zal de fabricage meer en meer gaan uitbesteden aan gespecialiseerde bedrijven met meer schaalgrootte. Bedrijven in Roemenië bijvoorbeeld, maar ook in Duitsland en Noord-Amerika. Wegman: ‘De bedrijven daar produceren goedkoper. Daardoor kunnen we de kosten van deze operatie, zeven tot tien miljoen euro, binnen twee jaar terugverdienen.’

Volgens de topman is het een ingreep waar niet aan te ontkomen valt vanwege de toenemende globalisering in de markten waarin Nedap actief is, zoals retail en security management. Kleine afzetmarkten convergeren tot een aantal grote afzetmarkten, waarin een paar spelers geld verdienen en de rest niet. ‘Om te overleven in deze markt, moet je investeren in vernieuwing. Bedrijven die dat niet doen, zijn zombies. Ze zijn eigenlijk al failliet, alleen is het hen nog niet verteld. Uiteindelijk gaan ze kapot. Het wordt een bloedbad’, aldus Wegman in het FD.

Antidiefstalpoortjes H&M

Een grote Nedap-klant is modeconcern H&M. Wegman haalt H&M aan als onderdeel van zo’n convergerende markt, de retail. ‘Voorheen kochten ze de beveiligingspoortjes per land in. Kregen we de opdracht in Duitsland niet, dan hadden we altijd Engeland nog.’ Enkele jaren geleden werd die strategie echter gewijzigd. Alle poortjes wereldwijd moesten voortaan door één concern geleverd worden. Nedap slaagde erin de order binnen te halen, met als gevolg dat het de poortjes nu installeert in Chili, India en Indonesië.

Het technologieconcern leunt echter beslist niet achterover na dit succes. Zo werd net een nieuw kunststof beveiligingspoortje ontworpen en geproduceerd. Het poortje onderscheidt zich doordat het niet langer het tegengaan van diefstal als belangrijkste doel heeft, maar ook met bedrijven meedenkt door bijvoorbeeld voorraadinformatie te geven. Weer een innovatie die Nedap succes moet brengen op de nieuw ingeslagen weg.