Multinationals zoeken naar antwoorden bij start-ups

Startende bedrijven nemen een steeds belangrijkere rol in voor multinationals. Startupbootcamp in Amsterdam helpt start-ups accelereren. Op 20 juli was er een demodag waar tien internationale ondernemingen die eerder dit jaar het levenslicht zagen hun innovatieve ideeën konden pitchen voor een groep venture capitalists en investeerders. De finalisten werden gekozen uit meer dan 400 start-ups.

Door Marieke Lenstra

In hun zoektocht naar antwoorden hoe ze om moeten gaan met nieuwe disruptieve technologieën, zoeken multinationals steeds vaker hun toevlucht tot start-ups: ze lanceren er zelf een, zoals Heineken deed met Beerwulf.com om de onlinemarkt voor speciaalbieren te betreden; of ze acquireren ze, zoals Oracle met Wercker deed om zijn cloud-oplossing te moderniseren; of ze werken ermee samen, zoals Danone en Nestlé Waters doen. ’s Werelds grootste producenten van gebotteld water steunen de Californische start-up Origin Materials in de ontwikkeling en lancering van een 100 procent biobased petfles. Facebook nam Ozlo, een start-up voor kunstmatige intelligentie (AI), over na een mislukte poging met een ander artefact. Dat begon namelijk een eigen taal te spreken die de makers niet begrepen.

Start-up-paradijs

Hoewel Nederland nog niet echt bekendstaat als een bruisend, snel bewegend start-up-land, is dat wellicht onterecht. Het gaat wel die kant op. Start-up-ambassadeur prins Constantijn van Oranje-Nassau denkt zelfs dat Nederland Silicon Valley, dat gezien wordt als start-up-paradijs, kan overvleugelen. Maar dan moet wel het juiste klimaat worden geschapen.

Startupbootcamp wil Nederland aantrekkelijker maken voor startende bedrijven en technische innovatie een boost geven. Het biedt ze de kans om drie maanden lang intensief samen te werken met experts uit het bedrijfsleven. Met een mentor, startkapitaal, een gratis werkplek en tal van sponsordeals kan een starter in die tijd de progressie maken die normaal jaren kan duren.

‘We kijken zelden naar het idee; we kijken vooral naar de mensen. Een goed idee met slechte mensen kan nooit iets worden’, meent Ruud Hendriks, mede-oprichter van Startupbootcamp. Hij vertelt dat het een misvatting is dat het alleen maar jonge mensen zijn. ‘Veel mensen denken dat, maar de gemiddelde leeftijd van een entrepreneur is 36 jaar. We hebben in de “class of 2017” bijvoorbeeld drie mannen die 50-plus zijn.’

Fileleed reduceren

Quicargo, een online marktplaats en community voor vrachtwagens, is een van de startende ondernemingen die wordt begeleid door het Nederlandse team van Startupbootcamp. Deze start-up wil in 2019 70.000 lege vrachtwagenritten en 4,6 miljoen kilogram CO2-uitstoot voorkomen hebben. De app van Quicargo stelt vrachtwagens in staat om de lege laadruimte te verkopen aan nieuwe klanten. Het heeft alleen betrekking op binnenlands business-to-business palletvervoer, niet internationaal en geen last-mile. ‘Een kwart van de vrachtwagens in de EU die binnenlands vervoeren zijn nu compleet leeg en nog eens 30 procent deels leeg’, zegt de van origine Israëlische oprichter Avishai Trabelsi.

Tijdens de softlaunch van november 2016 tot juni 2017 wist Quicargo een besparing van 2900 meter aan fileleed te realiseren, goed voor 400 lege vrachtwagens. In 2019 zou dat 500 kilometer moeten zijn; gelijk aan 70.500 lege vrachtwagens, oftewel de hoeveelheid CO2 die 732 huishoudens jaarlijks uitstoten. Jan de Rijk Logistics, Speedliner, Steenbergen, Koopman en Van Reenen zijn logistiek dienstverleners die gebruik maken van Quicargo. ‘De kinderziekten zijn er nu uit en we zijn klaar om op te schalen’, zegt Trabelsi.

In de transportsector bepalen minieme marges, van 1 of 2 procent, of een bedrijf winstgevend is of niet. Doordat Quicargo transportbedrijven helpt om elke vrachtwagenrit nog beter te benutten, ziet Walther Ploos van Amstel als adviseur van Quicargo de toekomst van de vrachtwagenmarktplaats rooskleurig in. ‘De transportsector is een van de sectoren waarin digitale innovaties achterbleven, terwijl ze een gigantisch verschil op het bedrijfsresultaat kunnen hebben. Dat de commerciële doelstellingen van deze organisaties – vrachtwagens efficiënter laten rijden – bijdragen aan maatschappelijke doelen, maakt Quicargo relevant en urgent’, aldus Ploos van Amstel.