Multinationals zetten in op sociale innovatie in supply chains

Positieve sociale impact realiseren is naast het reduceren van negatieve milieu-impact in supply chains hét nieuwe speerpunt van diverse multinationals. Dat blijkt 5 november tijdens het International Supply Management Congress (ISMC) in de Beurs van Berlage, waar keynotesprekers de eer kregen de AEX met de gong te openen.

Door Ingrid Essenburg

‘Het was een nooit te vergeten ervaring om de beurs te openen.’ Zo opent Pier Luigi Sigismondi, Chief Supply Chain Officer van Unilever, zijn speech tijdens het IMSC in Amsterdam. Luigi Sigismondi spreekt tegen een gehoor van zo’n 1.000 professionals in het beursgebouw. Het jaarlijkse congres is een initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (NEVI), Initiatief Duurzame Handel (IDH), Unilever, PwC, Rabobank, AkzoNobel en Shell.

Kans van zes miljard

International Supply Management CongressMet de woorden ‘geen enkele bedrijfsvoering kan duurzaam zijn zonder sociaal welzijn’ benadrukt de topman van Unilever het belang van sociale innovatie in supply chains. Positieve sociale impact maakt dan ook deel uit van Unilevers visie, samen met het reduceren van de milieu-footprint en het verdubbelen van de business. Zo wil de multinational in 2020 voor één miljoen kleine boerenbedrijven betere levensomstandigheden realiseren. In 2012 waren dat er nog 450.000. Een ander streven voor 2020 in de agricultuur is honderd procent duurzame inkoop. In 2012 was dat nog 36 procent.

Zijn overall milieu-impact wil Unilever met de helft verminderen, onder andere door het minimaliseren van afval, het recyclen van verpakkingen en het opwekken van energie uit verzameld afval. Het verminderen van afval en met name voedselafval dat zwaar drukt op het milieu, levert nieuwe business-mogelijkheden op: ‘een kans van zes miljard euro’, aldus Luigi Sigismondi.

Eén van de instrumenten voor het realiseren van sociale en duurzame innovatie is Unilevers Supplier Code, met onder meer eisen aan de leveranciers ten aanzien van milieu-impact, mensenrechten, arbeidsrechten, werkomstandigheden en lonen. Hij benadrukt het belang van sociale innovatie met beelden van de slechte werkomstandigheden in China, de ramp met de kledingfabriek in Bangladesh en de schrijnende omstandigheden waaronder 250 miljoen kinderen vandaag de dag nog altijd werken. Als ondernemingen meer verantwoordelijkheid nemen, dat is het nieuwe kapitalisme volgens hem.

Afgedankte visnetten

Ton van Keken

Ton van Keken (Interface)

Interface, winnaar van de International Green Award in 2012, streeft ernaar om geen negatieve impact op het milieu meer te hebben in 2020’, aldus Senior Vice President of Operations Ton van Keken van Interface tijdens zijn speech. Duurzaamheid zit diepgeworteld in het bedrijf. Van Keken citeert Ray Anderson die al in 1994 beloofde: ‘We will cut our umbilical cord to oil.’ Volgens Van Keken was hij een grondlegger in termen van duurzaamheid. De grondstoffen die de tegeltapijtfabrikant gebruikt, met name nylon, hebben de negatiefste invloed op het milieu (68 procent). Zo is gebleken uit een levenscyclusanalyse. Productie neemt 9 procent van die negatieve invloed voor zijn rekening, transport 8 procent, onderhoud 8 procent en end of live 7 procent.

Eén van de oplossingen die Interface samen met een toeleverancier bedacht om het gebruik van nylon te reduceren, is het recyclen van afgedankte visnetten uit de Filipijnen en die te gebruiken als grondstof voor nieuwe tapijttegels. Dit komt niet alleen het milieu, maar ook de bevolking in de Filipijnen ten goede. Die oude visnetten zwierven namelijk overal rond, op het land en in het water. Dus ook vissen raakten weer verstrikt in de netten. Nu worden de oude visnetten verzameld en verwerkt door de lokale bevolking, volgens Interface onder goede arbeidsomstandigheden en tegen een fair loon.

Sartre

Jochen Zeitz, Chief Sustainability Officer bij Kering en voormalig CEO van Puma sluit de congresochtend af met de presentatie van het EPL-model (environmental profit and loss account), waarvan wat hem betreft ook een sociale variant mag komen, een social profit and loss account (SPL). Hij eindigt met een toepasselijk citaat van Jean Paul Sartre: ‘Als je het eenmaal weet en er bewust van bent, dan ben je verantwoordelijk om te handelen of om niet te handelen.’