Multinational Bax Music scoort met bricks and clicks

De niet te stuiten opmars van e-commerce ten spijt, zijn er nog genoeg ondernemers die hun geloof in een fysieke winkel blijven behouden. Dat geldt ook voor de broers Jochanan (30) en Nathanaël (25) van Bax Music. Behalve webshops in acht Europese landen heeft Bax ook vier fysieke winkels, experience stores genaamd. ‘Bricks and clicks vinden wij een belangrijke combinatie voor succesvol ondernemen in de retail’, aldus Jochanan Bax in De Ondernemer van 15 oktober 2016.

Bax Music werd in 2003 opgericht. In het centrum van Goes startten de broers met een winkelruimte van 40 en een opslagplaats van 50 vierkante meter. Dat magazijn meet inmiddels 16.500 vierkante meter. Er liggen ruim 30.000 producten op voorraad, variërend van piepkleine schroefjes tot de grootste speakers. Het bedrijf telt vandaag de dag 450 medewerkers en vier vestigingen: in Amsterdam, Antwerpen, Goes en Rotterdam. In 2015 bedroeg de omzet 110 miljoen euro. Dit jaar wordt 115 miljoen euro omzet verwacht.

Cultuurverschillen

‘We versturen meer dan 830.000 pakketten per jaar, maandelijks hebben we zo’n 2 miljoen webbezoekers. Vanuit Zeeland zijn we met Bax Music Europa in gegaan. We hebben webshops in België, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italië, Spanje en Zweden. Koopgedrag is per land verschillend. De klant moet het gevoel hebben lokaal te kopen. Dus wordt hij aangesproken in zijn eigen taal. We houden rekening met cultuurverschillen. Dat is het begin van alle succes’, meldt Jochanan Bax in De Ondernemer.

De oudste van de beide Bax-broers is er heel stellig in: ‘Als je de voorraad hebt, heb je de klanten. Vandaag nog je product in huis? Dat kan. Of het nou om een kabeltje van 5 euro gaat of om een digitale piano van een paar duizend euro.’ Het bestaan van de fysieke winkels naast de webshop noemt hij essentieel voor het succes van het bedrijf. ‘Bricks and clicks vinden wij een belangrijke combinatie voor succesvol ondernemen in de retail. Wij verkopen producten die je ook moet zien, voelen en horen.’

Online is de basis

Online is volgens Jochanan Bax de basis van het bedrijf. ‘De zoektocht van de klant begint altijd op internet, maar eindigt toch vaak in de winkel. Fysieke winkels dragen bij aan de omzet van de webshop. Wij denken niet vanuit de schappen, maar vanuit de site. De vraag is: wat verkoopt waar? Het kan heel goed zijn dat in Amsterdam vooral mondharmonica’s worden verkocht en in Antwerpen gitaren. Onze software weet dat. Dus richten we daar onze winkels op in. Het gaat om de combinatie.’