Mondelēz brengt fulfilment onder bij ModusLink

Voedingsconcern Mondelēz International, bekend van merken zoals Liga, Milka en Prince, sloot recentelijk een overeenkomst met Moduslink voor het management van de e-commerce-operatie. Vanuit het e-commerce distributiecentrum in Venray verzorgt ModusLink de volledige afhandeling van de internetbestellingen voor koffiemerk Tassimo. De Amerikaanse top van ModusLink was om die reden in Nederland en gaf er samen met Mondelēz een persconferentie over in Venray op 13 mei 2015.

Dat logistiek dienstverlener ModusLink is gefocust op wendbaarheid en snelheid, bleek zelfs uit de mediabijeenkomst die lastminute was georganiseerd. De vaart zat er flink in en de persconferentie liep voor op schema. CEO John Boucher gaf een korte update over de enorme groei sinds het bedrijf zich twee jaar geleden vestigde in Venray. Het ging destijds om een verplaatsing van de activiteiten in Nederland vanuit Apeldoorn.

Vanuit Venray handelt ModusLink de bestellingen af voor de navigatieoplossingen van TomTom, GoPro camera’s en nu dus ook voor Tassimo, een koffiemerk van Mondelēz. Tassimo is een van de veertien merken die de producent van chocolade, koekjes, kaas, kauwgom en snoep online brengt. Mondelēz wil dit jaar groeien naar achttien e-commerce websites. De rechtstreekse leveringen aan consumenten zullen geenszins kannibaliseren op de zaken die het doet met retailers zoals Carrefour, verzekert Niall O’Gorman, Global Director E-Commerce Strategy and Innovation bij Mondelēz International.

Promoties

Over de keuze voor ModusLink zegt O’Gorman dat hij heeft gezocht naar een partner met multichannel ervaring die de groeiambities van de producent waar kan maken. Vanuit zijn verleden bij Iomega was O’Gorman al bekend met ModusLink. Tijdens de rondleiding door het distributiecentrum laat hij weten zeer tevreden te zijn met de snelheid van handelen van deze logistieke partij.

Hij had ModusLink de avond ervoor gevraagd of er een mogelijkheid was om doelgroepgerichte promoties in het orderpicking proces te incorporeren door gedrukte flyers en coupons in de verpakkingsdozen te stoppen. ‘Deze ochtend konden ze al een fysiek punt op de orderpickinglijn aanwijzen waar dat zou kunnen plaatsvinden en ze demonstreerden me ook al hoe dit in de software afgehandeld zou moeten worden’, zegt O’Gorman.

Op die manier kan Mondelēz gerichte promoties doen naar bijvoorbeeld alle liefhebbers van warme chocola als er een gerelateerd nieuw productie wordt geïntroduceerd, of speciale follow-up-kortingen geven aan klanten die regelmatig grote orders plaatsen, of gerichte acties doen voor individuele klanten op basis van hun orderhistorie.

DC ModusLinkDaarnaast ziet O’Gorman ook mogelijkheden voor offline promoties, zoals een demonstratie bij een nabijgelegen Albert Heijn-winkel waar klanten nieuwe smaken kunnen proberen en met een speciale coupon korting kunnen krijgen. Alleen klanten die er dicht in de buurt wonen, krijgen dan deze coupon in de verpakking.

In de tweede helft van dit jaar zal Mondelēz deze mogelijkheden gaan testen.

 

Vertrouwen

CEO John Boucher (midden) geeft een update

Persconferentie bij ModusLink in Venray: John Boucher (midden) en Niall O’Gorman (rechts) op de foto

Nog meer snelheid kan ModusLink wellicht uit zijn personeel halen. Het boek ‘The Speed of Trust’ van Stephen Covey junior vormt momenteel een inspiratiebron voor CEO John Boucher. De auteur legt in dit boek uit hoe bedrijven meer snelheid, minder kosten, meer omzet kunnen maken door vertrouwen te geven. ‘Het intrigeert me, hoewel ik het eigenlijk al wel wist’, zegt Boucher in een interview met Supply Chain Magazine. Hij vertelt dat hij mensen aanneemt die hij uit het verleden kent; mensen die zijn zinnen af kunnen maken; mensen die hij bij wijze van spreken vertrouwt met zijn portemonnee. ‘Vertrouwen is belangrijk in de service industrie. Mensen moeten jou overigens net zo vertrouwen, als jij hen.’

De topman voorziet in de toekomst een grote behoefte aan supply chain engineers vanwege de toenemende complexiteit in supply chains. ‘Elke supply chain die ontworpen wordt, moet een omnichannel oplossing zijn geschikt voor verschillende landen en geografische gebieden, rekening houdend met de totale gelande kosten, verpakkingsafmetingen, et cetera.’ Ook zou er volgens Boucher in de toekomst verwarring kunnen ontstaan over de rol van een distributeur vanwege het veranderde volume in de verschillende kanalen.

Boucher ligt ’s nachts niet wakker van veiligheid van data; evenmin is hij bezig met drones. ‘Ik houd me tenslotte ook niet bezig met treinen, vliegtuigen en automobielen. We hebben het transport uitbesteed. Als een dienstverlener die middelen heeft, dan zou het onderdeel kunnen zijn van de oplossing.’ Hij ziet vooralsnog ook geen aanleiding om drones pakketjes te laten verplaatsen in het warehouse. ‘Robotisering, dat gaat ons wel efficiënter maken’, aldus Boucher.