Mithra-Ai’s cognitieve spend intelligence platform gaat proof-of-concept-fase in

Mithra-Ai

De Nederlandse start-up Mithra-Ai Solutions wil de strategische inkoopfunctie in verschillende sectoren transformeren. Door directe en indirecte uitgaven te optimaliseren, kan haar technologie inkoopteams helpen miljoenen te besparen. De start-up haalde onlangs een flinke investering binnen om de technische mogelijkheden in de proof-of-concept-fase verder te ontwikkelen.

Mithra-Ai ontwikkelt een cognitief spend intelligence SaaS-platform waarmee inkoopteams met een groot leveranciersbestand honderd keer sneller zicht op hun uitgaven krijgen. De oplossing is gebaseerd op eigen algoritmes voor natuurlijke taalverwerking (NLP) in combinatie met een pragmatisch UX-ontwerp. De technologie maakt het mogelijk om transactionele data over uitgaven vast te leggen, op te schonen en toe te wijzen aan de juiste categorieën, zelfs met beperkte beschikbare datapunten. Meer volledige, nauwkeurige en verrijkte data van uitgaven leiden tot meer intelligentie, waardoor nieuwe kansen ontstaan doordat inkopers betere inzichten krijgen tijdens hun onderhandelingen en strategische planning.

Bijdragen aan meer verantwoorde sourcing

Mithra-Ai, opgericht in Amsterdam in 2021, is op een missie om inkoopteams te helpen uit te blinken door vervelende en met name tijdrovende (low value, high volume-)activiteiten over te nemen en hen in plaats daarvan te laten focussen op besluitvorming met hoge impact en het realiseren van waarde voor hun organisatie. Gebouwd door en voor inkoopprofessionals, integreert het platform machine learning met menselijke feedback en augmentatie om data van uitgaven schoon te houden en nauwkeurig te classificeren bij elke nieuwe transactie. Dit ondersteunt inkoopprofessionals bij het nemen van datagestuurde beslissingen door hen continu inzicht te geven in hun directe en indirecte uitgaven en draagt zo bij aan een meer verantwoorde inkoop.

De start-up heeft onlangs een converteerbare lening van 300.000 euro afgesloten bij Innovatiefonds Noord-Holland, een initiatief van de provincie Noord-Holland in samenwerking met verschillende universiteiten en onderzoeksinstellingen in de regio en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Het ondersteunt lokale ondernemers door innovatie in de proof-of-concept-fase te financieren. ‘De innovatie die Mithra-Ai ontwikkelt kan een grote impact hebben in verschillende sectoren. Met de financiering kan het team zijn algoritmen verder integreren en ontwikkelen tot een nieuw platform’, aldus Wouter Keij, fondsmanager bij Innovatiefonds Noord-Holland.

Mithra-Ai kraakt een belangrijk dataprobleem

Tijdens de proof-of-concept-fase zal de investering van Innovatiefonds Noord-Holland worden gebruikt om de technische mogelijkheden om verschillende uitgavenprofielen snel te associëren en te harmoniseren verder te ontwikkelen, waarbij feedback van gebruikers wordt verwerkt. ‘Spend Synergy is een oplossing voor een belangrijk dataprobleem waarmee veel inkoopteams worden geconfronteerd. Het biedt de mogelijkheid om uitgaven ‘holistisch’ te optimaliseren tussen verschillende entiteiten van multinationale organisaties, tussen verschillende bedrijven en zelfs tussen verschillende industrieën voor specifieke uitgavencategorieën. Dit helpt om win-winbeslissingen te nemen en sub-optimalisatie te voorkomen, met een impactvolle bijdrage aan onze planeet’, verklaart Arash Saberi, medeoprichter van Mithra-Ai.