Mindmap voor Global Logistics Integration

De wereld wordt door globalisatie en internet tegelijkertijd groter en kleiner. Goederen moeten zowel over de aardbol als op buurtniveau worden getransporteerd. Om deze logistieke complexiteit te managen met behoud van de klantservicenormen en tegen redelijke kosten is Global Logistics Integration voor bedrijven noodzakelijk. Supply Chain Magazine en softwarebedrijf Eyefreight hebben daarom deze mindmap voor Global Logistics Integration ontwikkeld met een praktische routebeschrijving en waarschuwende verkeersborden.

Mindmap manual

Klantgedrag verandert in hoog tempo over de hele wereld en de vraag kan snel verschuiven. Goederen moeten over de hele wereld worden getransporteerd en geleverd op verschillende bestemmingen – van drukke steden tot afgelegen, landelijke gebieden. Tegelijkertijd overspoelt een tsunami aan technologische innovaties het zakelijke landschap, zowel nieuwe mogelijkheden als complexiteit creërend. In een wereld met steeds meer politieke verstoringen en een toenemende druk om duurzaam te werken, moeten bedrijven in een globaliserende markt hun logistieke strategie inrichten, afgestemd op de vraag, op een kostenefficiënte, optimale wijze: Plan.

Trends in de wereldwijde markt hebben een flinke impact op de verschillende bedrijfsonderdelen. Terwijl een managementteam zich zorgen maakt of het nog wel controle heeft op zijn omgeving, maken commerciële managers zich zorgen over hoe zij kunnen voldoen aan de snel veranderende vraag van klanten. Ondertussen wordt de IT-afdeling geconfronteerd met nieuwe technologieën als cloudapplicaties en mobiele apps, die allemaal moeten worden geïntegreerd in de infrastructuur van het bedrijf. Het is zaak deze dynamiek te onderzoeken en het is aan belanghebbenden om te bepalen wat de impact ervan is op de supply chain-functie: Do.

De belangrijkste uitdaging in de logistiek is de toenemende complexiteit van afwegingen in de transportplanning. Slechte voorspellingen leiden tot spoedbestellingen om aan de levereisen van klanten te voldoen. Klantenservice moet de verzendstatus volgen en klanten informeren over afwijkingen in het leverschema. In het plannings- en uitvoeringsproces moet rekening worden gehouden met retourzendingen. En om zicht te houden op de transportkosten, moet het gehele logistieke proces worden geëvalueerd: Check.

Om aan de veranderende, wereldwijde consumentenvraag te voldoen, heeft een bedrijf een wereldwijd transportmanagementsysteem nodig, dat voldoet aan vier hoofddoelen. Ten eerste moet het systeem de optimale route van oorsprong tot bestemming bepalen, ongeacht de modaliteit van vervoer. Ten tweede moet het systeem over een transport control tower beschikken, die een totaaloverzicht geeft van de prestaties van het transportnetwerk en alle vervoerders met elkaar verbindt. Ten derde is het essentieel dat het systeem pre-facturen maakt om onzekerheden in de vervoersfacturatie te verminderen, fraude te elimineren en inzicht in de transportkosten te hebben. Tot slot moet het systeem intelligent voorraadlocatiebeheer mogelijk maken om zeker te zijn van optimale on-shelf beschikbaarheid voor klanten. Met Global Logistics Integration zijn bedrijven wendbaar en in staat om te handelen: Act.

Download: Mindmap Global Logistics Integration