Minder zeecontainers overboord in 2022

zeecontainers

Wereldwijd gingen er vorig jaar in totaal 661 zeecontainers overboord. Dat is flink minder dan het jaarlijkse gemiddelde van 1566 containers dat op zee verloren gaat, blijkt uit het jaarverslag van de World Shipping Council (WSC).

Het jaarlijkse gemiddelde van verloren zeecontainers is gebaseerd op de aantallen zoals bijgehouden in de periode van 2008 tot 2022. De in 2022 verloren 661 containers vertegenwoordigen slechts een fractie van de 250 miljoen containers die momenteel elk jaar worden verscheept, waarbij de vervoerde lading een waarde heeft van meer dan 7 biljoen dollar.

Geen tijd voor zelfgenoegzaamheid

‘De afname van het aantal op zee verloren containers in 2022 is positief nieuws, maar er is geen tijd voor zelfgenoegzaamheid. Elke container die op zee verloren gaat, is er altijd één te veel en we zullen doorgaan met onze inspanningen om de zee veiliger te maken en het milieu en de lading te beschermen door het aantal op zee verloren containers nog verder terug te dringen’, aldus John Butler, voorzitter en CEO van de WSC.

Volgens de WSC zijn de juiste verpakking, stuwing en vastzetting van containers én de melding van het juiste gewicht essentieel voor de veiligheid van een containerschip, zijn bemanning en zijn lading, voor werknemers aan wal en voor het milieu. Bovendien wordt de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van containers in de hele supply chain gedeeld en werken lijnvaartmaatschappijen dagelijks met hun partners samen om incidenten te voorkomen en veilig containervervoer te garanderen, aldus het jaarverslag.

Maritime Research Institute Netherlands

‘De lijnvaartsector werkt voortdurend aan de verdere verbetering van de veiligheid van containers en werkt samen met overheden en andere belanghebbenden om het aantal op zee verloren containers te verminderen’, aldus de WSC. Die lanceerde in 2021 samen met verschillende aangesloten maatschappijen en diverse maritieme belanghebbenden ook het MARIN (Maritime Research Institute Netherlands) Top Tier-project. Dat onderzoekt en beoordeelt de oorzaken van het verlies van containers door incidenten op zee.