Minder vraag naar logistieke diensten FloraHolland

Vanwege snel veranderende marktomstandigheden moet FloraHolland, de grootste bloemenveiling ter wereld, fors snijden in de organisatie. Nederlandse en buitenlandse telers, handelshuizen en supermarktketens doen steeds vaker rechtstreeks zaken. Voor de administratieve en financiële afhandeling doen zij nog wel een beroep op de veiling, maar de vraag naar logistieke diensten neemt af. Dat meldt het FD van 20 mei 2015.

Over vijf jaar moeten de vaste kosten van FloraHolland structureel honderd miljoen euro lager zijn dan de huidige driehonderd miljoen. De afslankingsoperatie staat beschreven in de nieuwe strategie: FloraHolland 2020. Het betekent dat de veiling met veel minder personeel zal gaan werken, dat er voor een miljard euro virtueel zal worden geveild, dat gebouwen en grond zullen worden verkocht en het veilproces efficiënter moet gaan verlopen.

Voor het lopende jaar is nog geen reorganisatie voorzien. Wel zullen er ruim 120 banen verdwijnen door natuurlijk verloop. Vorig jaar werden al ruim 320 functies (fte) geschrapt; bijna 12 procent van het totale personeelsbestand. Daarbij ging het deels om gedwongen ontslagen. Getroffen werden onder meer veilingmeesters, managers en logistiek medewerkers.

Waardedaling roebel

Ondanks de veranderende marktomstandigheden wist FloraHolland de omzet over 2014 nog wel enkele procenten op te krikken, tot 5,3 miljard euro. De nettowinst bedroeg bijna tien miljoen euro. Een minpunt vorig jaar vormde de teruggang van 10 procent in de verkoop van bloemen aan Rusland. Die werd veroorzaakt door de waardedaling van de roebel en de zwakke prestaties van de Russische economie.