Minder plastic om groente en fruit Albert Heijn

plastic Albert Heijn

Albert Heijn (AH) gaat na een succesvol verlopen test dit jaar nog meer groente en fruit zonder plastic verpakking aanbieden, in winkels en online. In ruim 150 vestigingen – en dat worden er alleen maar meer – maakt de supermarktketen nu gebruik van ‘dry misting’: een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft.

Tijdens een op het Genderenplein in Hoofddorp gehouden testperiode bleek dat ‘dry misting’ een goede werking heeft op de kwaliteit en houdbaarheid van onverpakte bananen, alle soorten paprika’s en bospeen. Andere producten worden nog onderzocht op kwaliteit en tegengaan van voedselverspilling. AH verlengt daarom de test om ook ervaring op te doen met groente en fruit passend bij het huidige seizoen.

De waternevel blijkt overigens ook gunstig te zijn voor producten die wél in plastic verpakt zitten; het koelt de producten, waardoor ze langer goed blijven. Voedselverspilling wordt zo tegengegaan.

Minder verpakkingsmateriaal

Albert Heijn streeft ernaar zijn verpakkingsmateriaal in 2025 met 25 procent terug te dringen. De grootgrutter is daarom met leveranciers en telers in gesprek om samen nog meer plasticvrije groente- en fruitproducten in de winkels te krijgen, zonder daarbij verspilling van voedsel uit het oog te verliezen.

Ook bij andere categorieën – bijvoorbeeld frisdrank, vlees en zuivel – is vooruitgang geboekt. Zo bespaarde Albert Heijn 300.000 kilo plastic door de bolle deksel op een verpakking zacht fruit te vervangen door een topseal-verpakking. Door de deksel van kaas te vervangen door een topseal was ook 177.000 kilo minder plastic nodig. Daarnaast werd ook 209.000 kilo plastic bespaard op waterflesjes van AH-basic.

Hergebruik, recyclen en vernieuwen

Naast het verminderen van verpakkingsmateriaal staan nog drie andere pijlers centraal in het AH-beleid: hergebruik, recyclen en vernieuwen. Zo komt het AH-verszakje bijvoorbeeld in aanmerking voor hergebruik en worden in 2020 alle frisdrankflessen en houdbare sappen van het huismerk verpakt in voor minimaal 50 procent gerecycled PET; in 2018 is begonnen met alle houdbare sappen van 1 en 1,5 liter. De verpakkingen van AH Puur-wasmiddelen zijn vernieuwd en worden tegenwoordig gemaakt van suikerriet.