Minder lege vrachtwagens met Tinder voor transport

De start-up Quicargo start een online-marktplaats in ons land waarbij transport-bedrijven de lege laadruimte van vracht-wagens kunnen verkopen aan nieuwe klanten. Daartoe is inmiddels 450.000 euro opgehaald bij investeerders, bericht het FD van 19 september 2016.

Doel van Quicargo is het aantal vrachtwagens dat zonder vracht rondrijdt te verminderen. Momenteel is één op de vijf vrachtwagens op de Europese snelwegen namelijk leeg. En van de vrachtwagens die wel geladen zijn, is 30 procent niet volledig gevuld.

Het nieuwe platform stelt zichzelf ten doel vraag en aanbod van diverse transportbedrijven en hun potentiële klanten aan elkaar te koppelen in een app, te vergelijken met datingapp Tinder. Klanten kiezen vervolgens zelf de beste deal.

Data delen

Het succes van Quicargo staat of valt overigens met de bereidheid van transportbedrijven om hun data te delen. Omdat de concurrentie moordend is, ligt dat behoorlijk gevoelig. Transportbedrijven zijn bang hun klanten te verliezen.

Volgens CEO Avishai Trabelsi is die angst echter niet terecht. ‘Lege vrachtwagens zijn voor elk bedrijf een probleem. Extra vracht kan in een sector die werkt met een winstmarge van 0 tot 1,5 procent het verschil maken tussen winst en verlies’, aldus Trabelsi in het FD.

Eerste proef

Inmiddels hebben bedrijven als Meeus Transport, Raben Nederland en Vos Logistiek 800 vrachtwagens beschikbaar gesteld om mee te doen met een eerste proef. De investering is afkomstig van Hebo Investments en enkele private investeerders.