Millennials zijn weinig merkentrouw

Maar liefst 67 procent van de millennials veranderde in 2016 van merk vanwege zaken die achter de schermen in operations & supply chain spelen. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau YouGov en GT Nexus.

Volgens het onderzoek geeft 67 procent van de Amerikaanse millennials, de groep van achttien- tot 34-jarigen, toe in de afgelopen twaalf maanden hun favoriete merk de rug te hebben toegekeerd. Als belangrijkste factoren die hen hiertoe aanzetten, noemen zij productkwaliteit, beschikbaarheidsproblemen, arbeidsomstandigheden en duurzaamheid.

Alle grote factoren voor dit gebrek aan merkloyaliteit vallen onder zaken die achter de schermen plaatsvinden, zoals operations, logistiek en supply chain-beheer. Marketingfactoren die op de consument gericht zijn, zoals aanwezigheid op sociale media, mobiele apps of een gave website, blijken daarentegen nauwelijks impact te hebben op de merkloyaliteit van millennials.

Nieuw licht op de millennials

Volgens Guy Courtin van GT Nexus werpen de onderzoeksresultaten nieuw licht op de millennials. ‘Het beschrijft een demografische groep die meer bezig is met wat er achter de schermen bij een merk gebeurt, hoe ze goederen produceren of hoe ze werken. En dat ze nauwelijks aangetrokken worden tot zaken als apps en een website’, aldus Courtin.

Volgens hem schieten de meeste enterprise-systemen en investeringen in supply chain-technologie jammerlijk tekort als het gaat om het helpen van bedrijven in de manier waarop ze hun producten inkopen, maken, transporteren en leveren. ‘Het is niet langer een zaak van besparen op kosten. Een excellente supply chain houdt direct verband met de gezondheid van een merk.’