Michel Goedings speelt Champions League bij ASML

Michel Goedings was zo’n 2,5 jaar geleden werkzaam bij ASML, waar hij verbeterprojecten uitvoerde in de supply chain met leveranciers. Toen werd hij gevraagd om bij Epyon, een start-up in snelladers voor elektrische auto’s, de supply chain op te zetten. Dat deed hij en Epyon werd een succes. In 2011 is het overgenomen door ABB. Vervolgens werd hij teruggevraagd door ASML.

Hoe is het om terug te zijn bij ASML?

‘Ik ben op het aanbod ingegaan omdat ik een passie heb voor techniek en omdat ik de supply chain-uitdaging van ASML erg interessant  vindt. Het is Champions League supply chain management. Ik voelde me er al snel weer thuis en het was leuk om 2,5 jaar later te zien dat sommige van mijn eigen plannen ondertussen waren gerealiseerd.’

Welke supply chain-uitdagin heeft ASML?

‘ASML streeft naar continue groei. Aangezien de supply chain een vitaal onderdeel is van groei, kun je als supply chain professional daar je tanden flink in zetten. Een dergelijke ambitie heeft aanzienlijke consequenties voor de complexiteit van de planning en de intensiteit van de afstemming neemt toe. ASML heeft zo’n honderd strategische leveranciers met tot wel 7-tier toeleveranciers. Als er continu engineering-wijzigingen zijn, wat is dan de beste manier om het volledige netwerk daarover te informeren? Hoe stem je dat supply chain-netwerk af? Wat als een kritieke onderdelenleverancier aan het maximum van zijn capaciteit zit? Hoe werk je dat tekort weg? Hoe werk je samen? Hoe bereid ik het netwerk voor op een vergroting van de omzet? Een vraagstuk waarin ik met een team van tachtig mensen baanbrekend werk kan verrichten. Dit team bestaat uit projectleiders en supply chain planners.’

Wanneer zit je taak erop?

‘Mijn werk bij ASML is geen specifieke opdracht voor een bepaalde tijd, maar ik wil het bedrijf helpen de volgende stap te maken. Uitzoeken wat best practices zijn om samen te werken en strategische partnerrelaties naar een volgend niveau te brengen, dusdanig dat de supply chain in staat is technologische ontwikkelingen op tijd om te zetten in producten. We hebben geen tijd voor uitvoerig testen, we praten over concurrent engineering en dagen de tijd uit. Wat het volgende supply chain-vraagstuk gaat zijn, kan ik niet voorzien. Maar ik ben niet iemand die graag op de winkel past. Er moet een technologische uitdaging in zitten.’