Michel de Hart regelt logistiek voor grondstoffen uit afval

Michel de Hart verruilde zijn functie als operationeel logistiek manager bij De Rooy Integrated Logistics voor die van logistiek manager bij Sortiva. Hij vertelt hoe hij daar terechtkwam en wat zijn nieuwe functie inhoudt.

HOEZO SORTIVA?

‘Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe uitdaging heb ik een aantal wensen geformuleerd. Ik zocht een bedrijf in een logistieke omgeving dat duurzaamheid, ondernemerschap en betrouwbaarheid hoog in het vaandel heeft staan. Op het terrein van inzamelaar en afvalverwerker GP Groot/Sortiva zag ik veel logistieke bedrijvigheid en dat trok mijn aandacht. Het bedrijf voldeed, na nadere bestudering, aan veel van mijn zoekwensen. In eerste instantie was er op logistiek gebied geen vacature beschikbaar, maar ik besloot alsnog een open sollicitatie achter te laten. Niet veel later volgde er een telefoontje met het verzoek of ik interesse had voor de functie van logistiek manager bij Sortiva.’

WAT HOUDT DE FUNCTIE IN?

‘De logistiek bestaat in deze functie uit de afzet van grondstoffen die uit de afvalverwerking voortkomen. GP Groot en HVC – onze moederbedrijven – doen de inzameling. Vervolgens wordt het afval verwerkt op diverse productielocaties van Sortiva. Zo hebben we een volledig geautomatiseerde installatie die met verschillende technieken de sortering van bouw- en sloopafval en grof huishoudelijk afval verzorgt. Hier komen weer te gebruiken grondstoffen uit, zoals hout, metalen en kunststoffen, die een tweede leven krijgen. Hout en metalen maken het werk interessant, omdat de prijzen hiervan sterk kunnen fluctueren. Aan de hand van prijslijsten maak je dan de juiste keuze voor de afnemers. Vervolgens moeten de transporten conform wetgeving en tegen de laagst mogelijke kosten, zowel nationaal als internationaal, plaatsvinden. Dat is niet simpel even een vrachtbrief uitschrijven, maar moet juist gecoördineerd met de juiste kennisgeving en documenten gebeuren. Sommige vrachten moet ik drie dagen van tevoren aanmelden, anders mag het materiaal niet van ons terrein af.’

WAT STAAT ER OP JE AGENDA?

‘Door mijn werkervaring was ik al met diverse aspecten van deze functie bekend geraakt en nu krijg ik de kans deze ervaring in één functie in te zetten. Er bestaat niet echt een opleiding voor de afvalbranche. Je kunt de afvalbranche het beste leren kennen door er deel van uit te maken. En dan is het op termijn mijn wens om het proces van transporten aanmelden te centraliseren en te automatiseren via een portal. Als we de transporten die de collega’s van de diverse verschillende vestigingen aanmelden via deze portal kanaliseren, kunnen we gaan kijken waar we meer afzet en dus omzet kunnen behalen. Daarnaast kijken we als organisatie met grote belangstelling naar de ontwikkelingen in de afvalbranche en willen wij bepalend zijn om tot een circulaire economie “van afval naar grondstoffen” te komen.’