Meubelgroothandel boekt tijdwinst met retourmodule

Zijlstra, leverancier van meubelen en verlichting, heeft het onlinekanaal gestroomlijnd met een nieuwe e-commerce-oplossing. Het bedrijf kreeg daardoor de beschikking over een efficiënte retourmodule. Volgens Jan Dirk Tijssen, financieel manager bij Zijlstra, was de module een belangrijke reden om te kiezen voor een upgrade naar Sana 9.2.

Zijlstra, een totaalleverancier van kleinmeubelen en verlichting uit Tiel, beschikt over circa 10.000 vierkante meter eigen magazijnruimte. Het assortiment bestaat uit ruim duizend verschillende modellen, die vrijwel allemaal uit voorraad leverbaar zijn. Het bedrijf heeft een eigen webshop en levert aan meubeldetailisten en retailers in heel Europa. Omdat Zijlstra al gebruik maakte van Microsoft Dynamics en AX werd gekozen voor de e-commerce-oplossing van Sana.

De meubelgroothandel is een van de eerste klanten die koos voor een upgrade naar Sana 9.2. Dat werd ontwikkeld naar aanleiding van de groeiende vraag naar een meer klantgerichte aankoopervaring in de B2B-markt. Sana 9.2 integreert volgens Zijlstra naadloos met ERP-systemen en heeft zo toegang tot alle relevante klant- en productdata. Zo worden de mogelijkheden voor personalisatie uitgebreid en de aankoopbeslissingen voor de klant beter ondersteund.

Tijdwinst

‘Drie jaar geleden zijn we begonnen met e-commerce, maar nu kan ik me niet meer voorstellen hoe het is zonder geïntegreerde webwinkel’, aldus Tijssen. ‘De nieuwe retourmodule was voor ons een belangrijke reden om te kiezen voor een upgrade naar Sana 9.2. Hierdoor kunnen klanten zelf via de portal de retourzending inregelen. Inclusief het aanleveren van de verplichte foto, zodat wij kunnen zien wat het defect is. Dit zorgt voor een snellere verwerking zonder onnodige administratie. Tijdwinst dus, voor zowel de klant als voor ons.’

Met de online portal boort Zijlstra een heel nieuw segment klanten aan. ‘De webshop geeft het meest actuele beeld van het assortiment en de voorraden. Hierdoor trekken we nu ook webshopverkopers aan’, licht Tijssen toe. Door de integratie met het ERP en logistieke modules kan Zijlstra leveren via dropshipment; direct van de leverancier aan de klant. ‘Voor onze hele collectie, van kleine tot grote artikelen, kunnen we een levertijd van 72 uur bieden. Dit is uniek in de meubelbranche en kan mede door de inzet van Sana gerealiseerd worden’, aldus Tijssen.