Metabolic en Cognizant werken samen aan betere duurzaamheidsstrategieën

Metabolic en Cognizant

Het Amsterdamse Metabolic en het Amerikaanse Cognizant slaan de handen ineen voor verbetering van de duurzaamheidsstrategieën. Klanten worden zo geholpen hun ecologische en sociale impact in de hele waardeketen te verbeteren, veerkracht op te bouwen en nieuwe marktkansen te ontwikkelen. Ook wordt het hen op deze manier makkelijker gemaakt hun duurzaamheidsverplichtingen om te zetten in betekenisvolle acties, aldus de samenwerkende partijen.

Adviesbureau Metabolic en Cognizant, wereldwijd IT-dienstverlener, gaan samen met hun klanten werken aan het bepalen en verbeteren van hun impact op koolstof, water, biodiversiteit en lokale gemeenschappen. Dit met behulp van de op wetenschap gebaseerde kaders van Metabolic voor klimaat en natuur en de technologische roadmaps van Cognizant.

‘Cognizant biedt met hun wereldwijde aanwezigheid en lokale uitvoering de gewenste technologische ondersteuning. Klanten worden door deze samenwerking nog beter begeleid bij het opstellen van een stappenplan om koolstofvrij te worden, circulaire bedrijfsmodellen te implementeren en een geïntegreerde ESG-datastrategie te ontwikkelen’, aldus Eva Gladek, oprichter en CEO van Metabolic.

In kaart brengen van duurzaamheid

‘Organisaties worden geconfronteerd met de complexiteit van economische en geopolitieke instabiliteit en de complexe omgeving van supply chains’, meldt Manoj Mathew, Global Lead for Sustainability bij Cognizant. ‘Onze samenwerking met Metabolic richt zich daarom op het in kaart brengen van duurzaamheid via een gezamenlijke kennishub die gebruik maakt van datagedreven duurzaamheidsplanning, uitgebreide baselines en actiegericht trajectontwerp.’

Bewezen methode

Beide partijen werkten al eerder samen. Zo ontwikkelden ze in 2022 een datagedreven duurzaamheidsplan voor een wereldwijd voedingsmiddelen- en drankenbedrijf. Door middel van dit plan konden de duurzaamheidsinitiatieven van het bedrijf sneller worden gerealiseerd. Het project resulteerde in een uitgebreide emissiebasislijn en een routekaart voor continue emissiereductie. De klant kon zo sneller stappen zetten naar een koolstofvrije organisatie.