Meer visibility bezorgt mode-industrie veerkrachtigere supply chains

mode-industrie

Modebedrijven met lange, complexe suppply chains hebben het zwaar. Ze ontberen het vermogen om snel en adequaat te reageren op onverwachte gebeurtenissen. Tijdens Webinar Wednesday leggen start-up Winddle en adviesbureau KPMG uit hoe bedrijven in de mode-industrie hun supply chains veerkrachtiger kunnen maken. Dat begint met het dichten van het gat tussen ERP- en WMS-systeem. 

Door Marcel te Lindert

Midden in het webinar wijst een toehoorder op het verlies van 162 miljoen dollar dat modebedrijf GAP onlangs moest incasseren. De oorzaak daarvan lag bij het kledingmerk Old Navy, waarvan de netto-omzet met 19 procent daalde vanwege problemen met de beschikbaarheid. Het kledingmerk had voldoende voorraad, alleen van de verkeerde kledingstukken. De grote maten bleven liggen, terwijl de middelgrote maten vanwege verstoringen in de supply chain niet op tijd konden worden nageleverd. 

Nieuwe crises

Het voorbeeld van GAP onderstreept de boodschap van Winddle en KPMG. Beide bedrijven pleiten voor meer veerkracht in supply chains. ‘Ik vertel niets nieuws als ik zeg dat de gebeurtenissen van de afgelopen jaren voor veel opschudding in onze supply chains hebben gezorgd’, zegt Safa Chhab, operations & supply chain manager bij KPMG. ‘Alleen al in Frankrijk heeft 86 procent van de bedrijven problemen in de productie of supply chain. De vertragingen in onze wereldwijde supply chains zijn de afgelopen zes maanden met maar liefst 30 procent toegenomen.’

Het eind is nog niet in zicht, zoals de oorlog in Oekraïne en de lockdown in Shanghai laten zien. ‘We gaan van de ene crisis naar de andere, van Covid-19 naar de klimaatcrisis. We verkeren in een onstabiele situatie en moeten rekening houden met nieuwe crises. Hoe kunnen we onze supply chains daartegen wapenen? Door de veerkracht te versterken’, stelt Chhab.

Lange doorlooptijden

Met name de mode-industrie kan extra veerkracht goed gebruiken. De meest complexe supply chains tellen tot driehonderd leveranciers en vijftig productievestigingen. Die moeten dagelijks samenwerken om de juiste kleding op het juiste moment bij de juiste consument te krijgen. ‘En dan hebben we het nog niet over de geografische spreiding. De meeste leveranciers zitten op andere continenten, voornamelijk in Azië. Dat maakt samenwerking lastig en zorgt voor lange doorlooptijden’, voegt Chhab toe.

Emilia Jevakhoff wijst op de gebrekkige digitalisering van de supply chains in de mode-industrie. De modebedrijven hebben een ERP-systeem dat inkooporders genereert en een warehouse-managementsysteem (WMS) dat maanden later de binnenkomende goederen in het warehouse registreert. Het stuk daartussen is vaak een blinde vlek. ‘In verreweg de meeste gevallen is er geen dagelijkse uitwisseling van data met leveranciers, fabrieken, transporteurs en andere partners in de supply chain. Ook binnen bedrijven zijn er veel afdelingen die moeten weten wanneer welke goederen binnenkomen’, verklaart de CEO van Winddle, winnaar van de European Supply Chain Start-up Contest in 2021.

Excel

Winddle is een platform dat het gat tussen ERP en WMS opvult en daardoor visibility creëert in de supply chain. Dat stelt de betrokken partners in staat om beter met elkaar samen te werken en productiever te opereren. Het platform is ontstaan in de mode-industrie en telt inmiddels meer dan 3500 dagelijkse gebruikers, ook in andere sectoren. ‘Wij zien dat veel processen nog steeds worden ondersteund met Excel. Dat maakt het lastig om snel en adequaat te reageren op onverwachte gebeurtenissen in de supply chain. Kijk maar naar de inkooporders, die zelden op het juiste moment in de juiste aantallen tegen de juiste kosten worden uitgeleverd. Natuurlijk kunnen we superslimme algoritmes implementeren voor supply chain planning. Maar als je niet in staat bent om snel te reageren op operationele problemen, is de waarde daarvan beperkt.’

Chhab sluit zich daarbij aan. ‘Om wendbaar te zijn, moet je je planning voortdurend ter discussie durven stellen door scenario’s te ontwikkelen. Dat kan alleen als je kunt vertrouwen op data die zo actueel, correct en volledig mogelijk zijn. Daarom is werken met Excel en e-mail niet voldoende. Bovendien: als systemen en processen falen, zijn het vaak de mensen in de supply chain die dat compenseren door nog harder te werken. Dat is op lange termijn ook niet gezond voor je team.’ 

Verder vooruitkijken

Een veerkrachtige supply chain rust volgens beide Françaises op vier pijlers. De eerste pijler gaat over grip op interne processen en data. In veel supply chains is geen sprake van processen die gestructureerd zijn en kwalitatief goede data die toegankelijk zijn. Chhab: ‘Kijk ook naar planning en scheduling: de processen die misschien wel het meest zijn geraakt door de huidige crises omdat daarvoor veel interactie nodig is met partners in de supply chain. Dat maakt het nog belangrijker om te zorgen voor gestructureerde processen en data. Of denk aan integrated business planning (IBP), dat iedereen in het bedrijf met elkaar laat praten om gezamenlijk beslissingen te nemen. Maar alleen als de data in orde zijn.’

De tweede pijler gaat over visibility op operationeel niveau en het vermogen om te anticiperen. De huidige verstoringen in de supply chain dwingen bedrijven om verder vooruit te kijken. ‘End-to-end visibility helpt om te anticiperen. Ik heb nu een klant die zijn leverancier zes maanden vooraf een bevestiging moet sturen om zijn kleding te kunnen laten produceren. En daarin moet hij ook aangeven wat de te produceren aantallen zijn. Een modebedrijf als Lacoste vertelt ons dat ze een containerboeking een maand vooraf moeten bevestigen. Dat was eerst vijftien dagen.’ 

Relaties koesteren

De derde pijler betreft de relatie met de partners in de supply chain. Die moet worden gekoesterd om leveringen veilig te stellen. Chhab: ‘Wees je bewust van de impact die jouw handelen heeft op je leveranciers. Breng in kaart wie de belangrijkste leveranciers zijn. En bouw een platform dat je in staat stelt om op dagelijkse basis data te delen met die leveranciers. Welke orders zijn geplaatst? Wanneer worden die uitgeleverd? Welke order heeft de hoogste prioriteit? Onthoud: hoe meer informatie je met je partners deelt, hoe meer informatie zij met jou zullen delen.’

De vierde pijler bestaat uit het vermogen om scenario’s te ontwikkelen, zodat het bedrijf sneller en beter beslissingen kan nemen in tijden van crisis. Jevakhoff: ‘Dit gaat ook over het vermogen om kansen te grijpen. Over het vermogen om razendsnel een samenwerking met een nieuwe leverancier of vervoerder op te starten. Om snel te kunnen schakelen, zijn gestandaardiseerde en geharmoniseerde processen nodig. En een platform dat je in staat stelt om snel een nieuwe samenwerking op te zetten. Wacht niet op een oplossing die je in één keer van alle problemen afhelpt, maar start vandaag nog met de eerste stap die nodig is om een veerkrachtige supply chain te bouwen.’

Bekijk de recording van dit webinar op YouTube!