Meer opties in distributie door digitalisering

Op de Supply Chain Day draaide alles om digitalisering. Control towers in de vorm van order management of shipment management systemen maken het met al hun businesslogica mogelijk om bepaalde processen volledig te automatiseren. Processen waarvoor nog niet zo lang geleden elke dag opnieuw vele mensen honderden beslissingen per dag moesten nemen. Door deze vorm van digitalisering ontstaat ruimte voor verdere optimalisatie van distributieprocessen.

Kramp is een technische groothandel die geen tijd wil verliezen. Het bedrijf is door acquisities sterk gegroeid en heeft inmiddels een netwerk van tien distributiecentra in heel Europa. Vanwege die acquisities beschikt het bedrijf over verschillende ERP-systemen die lastig met elkaar communiceren. Om toch de voorraden uit het hele netwerk voor alle klanten te ontsluiten, besloot Kramp niet te wachten op harmonisatie van het ERP-landschap. In plaats daarvan implementeerde het een order management systeem (OMS). ‘Een goede service is belangrijk in de landbouwsector waarin Kramp opereert’, vertelt Pieter van den Broecke van Manhattan Associates, leverancier van het OMS. ‘Als in het hoogseizoen een landbouwwerktuig stil valt, verwachten onderhoudsmonteurs razendsnel nieuwe onderdelen te krijgen. Met het OMS wil Kramp zijn belofte aan die klanten verbeteren.’ Als het systeem binnenkort draait, is Kramp in staat om elke order vanuit elk distributiecentrum uit te leveren.

Anders leren denken

Behalve Manhattan levert ook HighJump een order management systeem. Rhianna Gralike van IQPC, implementatiepartner van HighJump, benadrukt net als Van den Broecke dat alle voorraden in de supply chain kunnen worden ontsloten. ‘Of het nu gaat om artikelen die in een winkel bij de kassa liggen of onderdelen in de bus van een servicemonteur. In het systeem is de nodige intelligentie ingebouwd die bijvoorbeeld uitrekent of de kosten van transport wel opwegen tegen de marge op een artikel.’

Een OMS maakt het mogelijk om veelal handmatige processen te automatiseren. Denk aan het alloceren van voorraad. Wie zijn klanten inzicht geeft in voorraden, kan zich immers geen fout meer veroorloven. Aan elke order moet meteen voorraad worden gealloceerd. Anders belt straks die klant op met de vraag waar zijn order blijft. Hij kan immers online zien dat het artikel op voorraad ligt.

10 procent bespaard

Interface heeft zijn transport management grotendeels geautomatiseerd. De tapijtproducent uit Scherpenzeel telde vorig jaar 90.000 zendingen. Voor het transport daarvan zijn contracten afgesloten met 21 logistiek dienstverleners. Het handmatig toewijzen van al die zendingen aan de juiste vervoerder is niet meer te doen, stelt Rob Heeres, vice president global supply chain van Interface. Dat betekende dat menige zending voor een onnodig hoog tarief werd afgehandeld. ‘We hebben daarom alle vervoerstarieven in het systeem van ShipitSmarter gestopt. Dat systeem checkt alle transportopdrachten en wijst die automatisch toe aan de juiste transporteurs. Daardoor hebben we 10 procent bespaard op de 18 miljoen euro die we jaarlijks aan transport inkopen.’

Interim-manager Lex Kop stelt dat oplossingen zoals die van ShipitSmarter en Caroz, die ook een presentatie gaf, de ruimte bieden om transport verder te optimaliseren. ‘Juist wanneer de grote aantallen zendingen niet meer behapbaar zijn, bestaat binnen veel bedrijven de neiging om de makkelijkste weg te kiezen. Het resultaat is dat ze één generalist in plaats van meerdere specialisten inschakelen. Ik ken dat uit mijn eigen verleden’, zegt Kop, die de taak had om discussie in de sessie over logistics control towers in goede banen te leiden.

Lees meer over Supply Chain Day in Supply Chain Magazine 3, verschijningsdatum 28 april 2017.