McDonald’s wil verzekerd zijn van levering

De supply chain van McDonald’s is zo opgezet dat de fastfoodketen verzekerd is van levering. ‘Een McDrive in Europa moet 120 auto’s per uur aankunnen. In de Verenigde Staten is dit 150 à 160 auto’s per uur. Dan is er geen tijd om te overleggen over een alternatief als we een product niet kunnen leveren’, vertelt Alex Bahr, director of Global Supply Chain Integration and Logistics bij McDonald’s tijdens SCL Europe op 20 juni in Berlijn.

McDonald’s verkoopt dagelijks wereldwijd honderd miljoen items en de restaurantketen wil ervan verzekerd zijn dat iedere klant krijgt wat hij vraagt. De supply chain van McDonald’s is honderd procent uitbesteed. De restaurantketen heeft geen eigen fabrieken en geen eigen distributiecentra. Wel is McDonald’s eigenaar van ongeveer 30 procent van de restaurants, de rest is franchise. De franchisers werken binnen een bepaald raamwerk.

Supply chain planning principes
McDonalds heeft zestien belangrijke toeleveranciers. De belangrijkste KPI is ‘geen enkel uitverkocht item.’ Om dit te bereiken, hanteert een aantal supply chain planning principes. De verwachtingen moeten zowel op restaurantniveau als op het menu item niveau duidelijk zijn.

McDonalds doet dit door één forecast applicatie te gebruiken, JDA Manugistics 7, en op eenduidige manier metingen te verrichten en te rapporteren. Dagelijkse kassaverkopen (POS) op item niveau, de stuklijst, de voorraden bij de restaurants en de voorraad en zendingen van het distributiecentrum worden gebruikt als input voor de forecast. Daarnaast wordt gekeken naar het marketingplan – zijn er promoties of is het een standaard product – en naar de plannen van de franchiser die mogelijk eigen promotie-acties heeft lopen of locale aanpassingen heeft. De output van de forecast wordt gevalideerd door forecast accuracy measures.

Bahr geeft aan dat het belangrijk is om het eens te zijn over de planningsprincipes: wie plant er wat en wie draagt zorg voor de executie van de planning. Hij stelt dat er een aantal verkeerde percepties zijn. ‘Iedereen zou moeten forecasten’, is er een van. Ook hoeft volgens hem niet iedereen te weten wat ze zouden moeten plannen en dat forecasting een proces is dat door tijd wordt getriggerd.

‘Planning vraagt om cross functionele samenwerking en vertrouwen. Vraagvoorspelling dient in de markt te gebeuren, dicht bij het dagelijks leven’, concludeert Bahr. ‘Het draait allemaal om de mensen en de processen. ’

McDonald’s derde in Gartner Supply Chain Top 25

McDonald’s derde is gerankt in de Gartner Supply Chain Top 25 van 2012, vijf plaatsen hoger dan het jaar ervoor. Het rapportje van Gartner meldt hierover: De restaurantketen is erin geslaagd een goede balans te houden tussen groei van nieuwe producten en de daaruit voortvloeiende complexiteit in de supply chain planning en uitvoering. In het bijzonder heeft het groot succes gehad met de lancering en uitbreiding van zijn McCafe productlijn om te concurreren in de speciale dranken sector, met behoud van leiderschap in de traditionele categorie levensmiddelen.