Martijn Robbertsen en Ralph Olthoff winnen Supply Chain Classic Car Rally 2015

Martijn Robbertsen (Blokker Holding) en zijn bijrijder Ralph Olthoff (Avery Dennison) zijn de winnaars van de Supply Chain Classic Car Rally 2015. De twee reden in een Datsun 1600 Sports uit 1968 een tocht van zo’n 300 kilometer over de Veluwe en door de polder. Ze gaven de winnaar van vorig jaar, Meinderdjan Botman (DSV), het nakijken en finishten als beste bij Prins Classics in Nunspeet. Botman en bijrijder Hugo van Daal (Office Depot) werden tweede.

 

Pank Hertsenberg (Toyota Material Handling), die ook bij deze negende editie de wedstrijdleiding weer in handen had, begon met het uitreiken van de prijs voor mooiste auto. Die ging naar de Lancia Aurelia B20 -1953 van Ferdinand van den Boomen (DSV), die samen met Keith Harkess reed. Ook zij ontvingen net als de winnaar een wisseltrofee uit handen van de organisatie.

 

Gepuzzel

Start pace notesDe poedelprijs, een waspakket voor de auto, werd toegekend aan Rob Stoll van Sherpa en en Wilco van Zon van Nomonkey. ‘De poedelprijs is eigenlijk voor degenen die nu nog onderweg zijn’, grapte Hertsenberg. ‘Maar zijn altijd mensen die heel erg serieus hun best doen, maar er niets van bakken. En dat waren dit jaar Rob Stoll en Wilco van Zon.’

Het is ieder jaar ook weer een enorm gepuzzel. Het roadbook met instructies telde dit jaar over de honderd pagina’s en onderweg moesten de deelnemers ook nog opdrachten uitvoeren, zoals het verzamelen van letters en het spel Rush Hour spelen. Nieuw was het gebruik van het rallysysteem pace notes, een code bestaande uit getallen en letters die de navigator moest vertalen in de af te leggen afstand en de snelheid waarmee de bestuurder een bocht naar links of rechts moest nemen.

LandschapSpectaculair

Het spectaculairste onderdeel was toch wel de behendigheidsproef op de testbaan van de RijksDienst van het Wegverkeer (RDW) in Lelystad. Eerst diende een parcours op nat wegdek te worden uitgevoerd. Vervolgens mochten de rallyrijders, onder begeleiding van Tim Swanborn – die ervaren is in het opleiden van ambulancechauffeurs, chauffeurs geld & waarde transport en directiechauffeurs – op eigen tempo met hun klassieker een ronde over de buitenste kombaan rijden. Dat veel rijders dit spannend vonden, was duidelijk.

PoedelprijsDe klassiekers gingen met een gemiddelde snelheid van 110 kilometer per uur over de baan; terwijl Swanborn liet zien dat hij met zijn Audi met 190 kilometer per uur door de bocht kon. Meerdere equipes zetten de bocht in de buitenbaan in, maar daalden in de bocht af zodat ze er in de binnenste baan uitkwamen. Ten minste twee auto’s misten op een haar na de vangrail; een enkele waaghals was behoorlijk van zijn à propos na afloop.

 

Straatkinderen

Het goede doel waarvoor de deelnemers dit jaar reden was stichting Monimbó, Behendigheidsproefvernoemd naar een wijk in de stad Masaya (Nicaragua). ‘Ons werkterrein strekt al lange tijd verder dan alleen de wijk Monimbó. Het gaat tegenwoordig ook om projecten buiten Masaya’, zei bestuurslid Bert van Grieken, die in het dagelijks leven director Customer Service bij Maersk Line is. Op dit moment steunt zijn stichting vooral Inhijambia in de hoofdstad Managua. Deze organisatie vangt straatkinderen op en helpt hen een nieuw leven op te bouwen. ‘We hebben daar een “eigen” groep meisjes waarvoor we opvang en hulp financieren. Inhijambia breidde onlangs de faciliteiten uit om meer kinderen op te kunnen vangen en daarmee groeit dus de behoefte aan steun’, aldus Van Grieken. Er werd een totaalbedrag van 2.395 euro opgehaald.

OnderwegAmbassadeurs

Het evenement was ook dit jaar weer mogelijk dankzij vele ambassadeurs die individuele onderdelen sponsorden. Met dank aan: Sherpa voor het diner, Imengo voor het sponsoren van de borrel, Celectric voor de koffie, Zetes voor het ontbijt, Consafe Logistics voor de start, Toyota Material Handling Nederland voor de route, ’t Web voor de behendigheidsproef en het rijden over de kombaan bij de RDW, Slimstock voor de finish en tot slot DSV voor de goodiebag.

De organisatie was in handen van Supply Chain Media, Toyota Material Handling en Slimstock. Ook John Jansen van Logi-Fair droeg zijn gebruikelijk steentje bij aan de organisatie. Het startpunt was dit jaar het NH Hotel in Nunspeet waar ongeveer zestig mensen bleven overnachten, zodat ze de avond ervoor konden borrelen en netwerken.