Marloes Jonker, Amplifon: ‘Duidelijke strategie doorslaggevend’

Marloes Jonker

Marloes Jonker is de nieuwe Head of Supply Chain Benelux bij Amplifon. De voormalige Manager Supply Chain van Levahrt heeft veel op de agenda de komende tijd. Zo moet medio volgend jaar tegelijkertijd ERP en WMS geïmplementeerd worden. Jonker: ‘Daarnaast gaan we nog scannen en orderpicken door pick-to-light. Al met al gaan we een enorme efficiencyslag maken.’

Vanwaar de overstap?

‘Ik ben hiervoor gevraagd. Amplifon (een wereldwijd opererend bedrijf in innovatieve hooroplossingen, red.) gaf daarbij aan vanuit het hoofdkantoor in Italië een uitgebreide roadmap uitgestippeld én omarmd te hebben met een duidelijke strategie voor de toekomst. Dat vind ik erg belangrijk en sprak mij ook heel erg aan. Het was een roadmap die veel overeenkomsten vertoonde met de roadmap zoals GrandVision (optiekketen met retailmerken als Pearle en Eye Wish, red.) had en waarmee ik eerder ruim zes jaar heb gewerkt. Daarna heb ik nog tot en met november 2021 bij groente- en fruitbedrijf Levahrt gewerkt, waar Supply Chain relatief nieuw was. De afdelingen Inkoop en Verkoop waren de sterkste afdelingen. Veranderingen doorvoeren zonder eigenaarschap te hebben, was lastig. Ik had er een pittig jaar, maar heb er veel geleerd.’

Wat houdt de nieuwe functie in?

‘Ik ben verantwoordelijk voor het ketenbeheer van Amplifon Nederland, ofwel 160 Beter Horen-winkels en ongeveer 40 audiciens in de thuisservice, ofwel de goederenstromen tussen leveranciers, winkeliers en klanten. De roadmap hiervoor is super ambitieus en behelst veel verschillende onderwerpen, waar ik enthousiast van word. Supply Chain was eerst ook hier een ondergeschoven kindje: het viel onder Finance, was gevestigd in het warehouse en de verantwoordelijke was ook warehouse manager. Ik heb meteen een interim-logistiek warehouse manager aangenomen.’

Waarom is Marloes Jonker de juiste persoon voor deze baan?

‘Wat ik altijd meteen wil begrijpen, zijn de end-to-end-lijnen, van leverancier tot klant. Het fundament daarvoor goed leggen en de processen beschrijven die daarbij horen, past bij mij. Daarnaast zit ik in een heel leuk managementteam, met een inspirerende CEO en kritische en tegelijkertijd opbeurende collega’s. Het samen iets goeds willen doen, de hospitality – zie ook mijn eerste opleiding bij de Hoge Hotelschool – zit er bij mij van nature in. Daarnaast is ook mijn ervaring bij GrandVision belangrijk geweest.’

Wat staat er de komende tijd op de (supply chain-)agenda?

‘Veel, heel veel. De wereld is onrustig, ook in het retaillandschap, waar we onder meer te maken hebben met dalend economisch vertrouwen, personeelstekorten en hoog ziekteverzuim. Daarom willen we niet te veel voorraad in het magazijn hebben, de ouderdom van de voorraad beperken, kortom de juiste voorraad hebben. Maar door de omstandigheden – en dat klinkt tegenstrijdig – hebben we inmiddels wel de safety stock van onze hardlopers omhooggebracht. Verder willen we medio volgend jaar tegelijkertijd ERP (Oracle) en WMS (Clickreply) implementeren. Qua ERP gaan we mee met Italië en andere landen die er nu al mee werken. We werken nu nog zonder WMS, waardoor de capaciteitsplanning omslachtig is. Daarnaast gaan we nog scannen en orderpicken door pick-to-light. Al met al gaan we een enorme efficiencyslag maken.’ 

Wat is uw supply chain-visie en wat wordt daarin in de (nabije) toekomst belangrijk?

‘Op korte termijn wil ik de fundering goed leggen, met een mooi WMS, om de klantervaring te verbeteren door de hele supply chain. En op de langere termijn moeten ook de winkels daarvoor het ideale pakketje hebben met eenvoudigere procedures en makkelijk bereikbare inzichten en kortere funnellengte met hogere beschikbaarheid.’