Marc Engel, Unilever: ‘Supply chain is het hart van winnende bedrijven’

Marc Engel

Voor het tweede jaar in successie voert Marc Engel de ranglijst van invloedrijkste supply chain executives in Europa aan. Het eerbetoon wordt jaarlijks toegekend door Supply Chain Media aan een senior supply chain-leider in een internationaal opererend bedrijf die inspireert, innoveert en er voortdurend in slaagt exceptionele resultaten te boeken. Engel werd in januari 2016 benoemd tot Chief Supply Chain Officer en lid van de Unilever Leadership Executive (ULE) na een carrière binnen het concern van meer dan 25 jaar. Naast meerdere senior supply chain- en managementfuncties, vervulde hij een sleutelpositie in Unilever’s strategische leveranciersprogramma genaamd ‘Partner to Win’ en leidde de ontwikkeling en implementatie van het hervormende Responsible Sourcing, Palm Oil, Paper & Board en mensenrechtenbeleid van Unilever. Engel maakte zich al lange tijd sterk voor zijn mantra ‘goed doen’ boven het minder impactvolle ‘geen schadelijke gevolgen’. De rode draad in zijn carrière is zijn diepgewortelde verlangen om het verschil te maken. ‘Iedere vrijdag schrijf ik op welk verschil ik de afgelopen week denk te hebben gemaakt en als ik constateer onvoldoende impact te hebben gehad, dan verander ik mijn agenda.’

Door Martijn Lofvers, Edwin Tuyn en Helen Armstrong

Meer dan een eeuw bloeide Unilever dankzij een model gebaseerd op massaproductie, massadistributie en massamarketing. Terugkijkend was dit model en de missie om de levens en het welzijn van klanten te verbeteren simpel. De hedendaagse wereld is complex, gefragmenteerd en consumenten zijn goed geïnformeerd als zij merkkeuzes moeten maken en hebben meer opties om te shoppen.

Echter, de digitalisatie die de disruptie van de traditionele markt voor fast moving consumer goods (FMCG) in gang zette, speelt ook een centrale rol in de metamorfose van de mondiale gigant. Technologie maakt directe betrokkenheid tussen consumenten en producenten, meer verspreide en gedeelde productie en precisiemarketing mogelijk. Om de enorm gesegmenteerde markt te bedienen, sluit Unilever nieuwe partnerschappen. ‘Ik ben ervan overtuigd dat we moeten overstappen van een lineaire supply chain naar een levercirkel waarin Unilever de digitale hub in het centrum is. Traditionele functionele silo’s als sales, R&D, marketing en supply chain zullen worden vervangen door drie doorslaggevende processen: het creëren van vraag, demand fulfilment en innovatie.’

Vanuit zijn kantoor in Londen verhaalt Marc Engel over de uitdagingen en wat hem drijft om het verschil te maken. ‘Als het werk dat je doet je niet bevalt, dan is het onwaarschijnlijk dat je uitblinkt.’

Kunt u uitleggen hoe u in deze functie bent beland?

‘Het is een reis van 25 jaar geweest, vooral bij Unilever maar ook kort bij Shell. Ik begon mijn carrière in Nederland bij de vleesfabriek van Unox. Nadien heb ik gewerkt in Singapore, Schotland, Engeland, Brazilië, Zwitserland, Kenia en nu Londen. Ik heb verschillende supply chain-functies vervuld in fabrieken, distributie, inkoop, financiën en strategie, en mijn vorige functie als algemeen manager in Kenia was een doelbewuste stap om me voor te bereiden op het leiden van Unilever’s supply chain. De in Kenia opgedane ervaringen gaven me de mogelijkheid de wereldwijde supply chain te ervaren vanuit marktperspectief. In de laatste drie jaar ben ik erin geslaagd met mijn Afrika-ervaring een nieuwe doelgerichte, toekomstbestendige supply chain te ontwikkelen.

Ik ben van mening dat er vijf zaken zijn die belangrijk zijn in een succesvolle carrière. Ten eerste het element geluk. Laten we wel zijn: op de juiste tijd op de juiste plek zijn, helpt. Maar ik ben er ook van overtuigd dat je geluk kunt afdwingen. Ten tweede: gá ervoor, werk hard en lever resultaten die een verschil maken. Ten derde: blijf waarachtig trouw aan jezelf en je eigen doelstelling. Het is mijn doel het verschil te maken in belangrijke zaken die ertoe doen. Ten vierde: heb plezier en geniet van wat je doet. Of verander van baan. Het leven is te kort. Als het werk dat je doet je niet bevalt, dan is het hoogst onwaarschijnlijk dat je zult uitblinken.

Tot slot: zorg dat je een kleine groep mensen om je heen hebt die jou uitdagen en steunen. Dat kan zowel in je beroeps- als privéleven zijn. Belangrijk is dat het mensen zijn die jij respecteert vanwege hun eerlijke feedback en die zich committeren aan jouw succes. Naarmate jouw carrière vordert, wordt deze groep mensen belangrijker om de juiste balans te vinden tussen uitgedaagd en gesteund te worden.’ … … …

Marc EngelMeer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal>>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 2 – 2019.