Makro als servicegericht platform voor ondernemers

Metro Cash & Carry, het moederbedrijf van Makro, wil de groothandelsketen transformeren naar een servicegericht platform voor ondernemers. Op die manier moet het bedrijf klaargestoomd worden voor de toekomst en weer gaan groeien, meldt het FD van 16 december 2015.

De groothandelstak, waaronder ook de zeventien Nederlandse Makro-vestigingen vallen, zag de verkoopresultaten de afgelopen jaren teruglopen, en dan met name in West-Europa. Toch is Metro nog altijd goed voor de helft van de omzet van de hele Metro Group.

De Nederlandse topman Pieter Boone, die sinds vorig jaar de scepter zwaait bij Metro Cash & Carry, heeft als kerntaak dan ook het klaarstomen van het bedrijf voor nieuwe groei. Met dat doel werd vorig jaar al een flinke reorganisatie in gang gezet.

Decentralisatie

De grootste verandering op organisatorisch vlak is dat de landenorganisaties veel meer te zeggen krijgen. De 26 markten waarin het concern actief is, zijn volgens Boone gewoonweg te verschillend om centraal vanuit een hoofdkantoor aan te sturen. Bovendien is het een gegeven dat de markt veel sneller verandert dan vroeger. Daar adequaat op inspelen, vraagt ook om een gedecentraliseerde aanpak.

Ondanks de grote verschillen tussen de landen, zijn er ook overeenkomsten waarneembaar. Van een organisatie puur gericht op inkoop en verkoop van goederen, wordt het hele Cash & Carry-bedrijf nu omgevormd naar een servicegericht platform voor ondernemers. Het ontzorgen van klanten en het bieden van beleving staan daarbij centraal, zeker in de West-Europese markten.

Kleine zelfstandigen en zzp’ers

In Nederland zal Makro zich ook weer nadrukkelijker gaan richten op ondernemers, en dan met name op kleine zelfstandigen en zzp’ers. Dit omdat die specifieke groep nu door niemand in de branche wordt bediend. De afgelopen jaren kwamen er juist steeds meer particulieren naar Makro, waardoor de groothandel voor zakelijke klanten juist aan aantrekkingskracht verloor. Dat wil men op deze wijze tegengaan, aldus het FD.