Maersk en IBM trekken de stekker uit TradeLens

TradeLens

AP Moller-Maersk en IBM stoppen met het blockchain-platform TradeLens. Het was de bedoeling met TradeLens een revolutie teweeg te brengen in de scheepvaartsector. Het platform slaagde daar echter niet in. Tegen het einde van het eerste kwartaal van 2023 gaat de stekker eruit.

TradeLens had een netwerk van meer dan 300 leden opgebouwd, waaronder de zeevrachtvervoerders Alianca, CMA CGM, Hamburg-Sud, MSC, Seaboard, Safmarine, Sealand, SPL en Zim, net als talrijke terminals, binnenlandse depots, douaneautoriteiten en intermodale aanbieders. Maersk meldde vorige week echter dat het platform onvoldoende levensvatbaar is gebleken.

Revolutie in de scheepvaart

TradeLens ging in 2018 van start als een gezamenlijk initiatief van A.P. Moller-Maersk en IBM. Het platform moest voor een revolutie in de scheepvaart zorgen en een efficiëntere, goedkopere en veiligere wereldwijde supply chain creëren. Daarnaast zou het ook als een schoolvoorbeeld fungeren voor industriële toepassingen van blockchain-technologie.

Andere spelers uit de sector stonden echter van begin af aan al argwanend tegenover het project. Rotem Hershko, Head of Business Platforms van Maersk, noemt het ook de belangrijkste reden voor het mislukken van TradeLens.

‘TradeLens werd opgericht vanuit de gedurfde visie om als open en neutraal industrieplatform een sprong te maken in de wereldwijde digitalisering van de supply chain. Hoewel wij met succes een levensvatbaar platform hebben ontwikkeld, is helaas niet voldaan aan de behoefte aan volledige wereldwijde industriesamenwerking’, aldus Hershko.

Concurrerende bedrijven

Vermoedelijk weerhield de sterke inmenging van het Deense transportbedrijf Maersk, zelf een speler van formaat in de scheepvaartsector, concurrerende bedrijven ervan hun samenwerking te verlenen aan TradeLens. Maersk laat weten op zoek te gaan naar nieuwe initiatieven om de sector verder te digitaliseren.