Maaltijdbezorgers krijgen concurrentie van UberEats

Het Amerikaanse UberEats komt naar Nederland. Maaltijdbezorgers Deliveroo, Foodora en Thuisbezorgd.nl krijgen er vermoedelijk een geduchte concurrent bij. En zo groot is de bezorgmarkt in Nederland nu ook weer niet, meldt het FD van 22 augustus 2016.

De consument kiest steeds vaker voor het gemak van het bestellen van een maaltijd. Met name in de stad woonachtige jongeren en mannen onder de 25 jaar laten hun eten thuisbezorgen. Zelfs het bezorgontbijt is in opkomst, blijkt uit onderzoek van ABN-Amro en onderzoeksbureau GfK.

De bezorging vanuit de horeca groeit ook veel sneller dan de voedingsmarkt als geheel, stelt Jan-Willem Grievink van het Food Service Instituut Nederland (FSIN). Het FSIN spreekt over een totale markt voor maaltijdbezorging vanuit de horeca in Nederland van 695 miljoen euro. Een bedrag dat in 2025 gegroeid zal zijn naar 1,5 miljard euro, aldus het FSIN.

Zucht naar gemak

Takeaway.com speelt al langer in op de zucht naar gemak bij de consument. In 2000 koppelde het bedrijf via hun website maaltijdbezorgers als de pizzabakker en de Thai aan de consument. Met succes. Takeaway.com, in Nederland actief als Thuisbezorgd.nl, zag de omzet in 2015 met ruim 60 procent stijgen naar 76,7 miljoen euro.

Toch is het relatief gezien nog altijd een kleine groep die de bezorgmarkt opzoekt. Volgens het FSIN besteedt de Nederlander per jaar 58 miljard euro aan eten en drinken. De bezorgmarkt krijgt van dat bedrag maar 1 procent. Een percentage dat in 2025 volgens Grievink zal verdubbelen naar een schamele 2 procent.

Bezorgkosten moeten omlaag

Willen de bezorgers meer van de voedingsmarkt binnenhalen, dan moeten de kosten van het bezorgen omlaag. Moeilijk voor Foodora en Deliveroo, die een bezorger al snel meer dan 10 euro per uur moeten betalen, terwijl die in dat uur maar een paar maaltijden kan bezorgen. Bovendien zijn ze afhankelijk van het prijskaartje dat de restaurants aan hun maaltijden hangen.

Er wordt dan ook met argusogen gekeken naar wat UberEats in Nederland gaat doen. Het taxibedrijf onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor maaltijdbezorging in ons land. Lukt het UberEats snel, goedkoop en van goede kwaliteit te zijn, dan zou het bedrijf de bezorgmarkt wel eens flink kunnen opschudden, precies zoals het dat met de taximarkt eerder ook al deed.