Luchtvrachtmarkt trekt aan, maar KLM profiteert niet

Na jaren van stagnatie trekt het luchtvrachtvervoer weer flink aan. Door het inzetten van nieuwe vrachtvervoerders, hoopt luchthaven Schiphol de groei nog een extra impuls te geven. KLM, zowel in passagiers- als vrachtvervoer de grootste vervoerder op Schiphol, is daar echter niet blij mee, meldt het FD van 18 februari 2016.

KLM blijkt niet te profiteren van de groei in de vrachtvolumes, blijkt uit recente vervoerscijfers van Schiphol en KLM zelf. In januari kwam er bijna 6 procent meer vracht binnen op Schiphol; de export groeide met 3,6 procent. In dezelfde periode daalde het aantal vervoerde tonkilometer bij KLM Cargo en Martinair echter met bijna 7 procent.

Overcapaciteit

‘Wij begrijpen niet waarom je partijen wil aantrekken op Schiphol als de markt al kampt met overcapaciteit’, zegt KLM Cargo-directeur Marcel de Nooijer. Vooral het plan om maatschappijen aan te trekken die vliegen met gespecialiseerde vrachttoestellen (‘full freighters’) vindt hij onzinnig. ‘Van alle luchtvracht die wereldwijd wordt vervoerd, hoeft slechts 5 tot 10 procent in een freighter. De rest kan ook in de buik van passagiersvliegtuigen.’

De Nooijer ziet voor de luchtvracht voor Schiphol meer heil in het beter benutten van de huidige capaciteit en een meer efficiënte afhandeling op de grond, onder andere door het digitaliseren van de huidige papierwinkel. ‘Dan kunnen de kosten omlaag en kan Schiphol beter concurreren met andere luchthavens’, aldus De Nooijer in het FD.

Zware tijden

De wereldwijde markt voor luchtvracht heeft zware tijden achter de rug. De sector kampte met overcapaciteit, tegenvallende groei en dalende inkomsten. Ter illustratie: waar in 2011 de luchtvracht nog een omzetpiek van 67 miljard euro bereikte, verwacht luchtvaartorganisatie Iata voor het komende jaar een omzet van 51 miljard euro.

KLM wijt zijn tegenvallende resultaten aan de overcapaciteit op de mondiale markt voor luchtvracht. De nieuwe generatie passagiersvliegtuigen kan namelijk twee keer zoveel vracht vervoeren als voorheen. Daarnaast verliest luchtvrachtvervoer terrein ten opzichte van het goedkopere transport over zee, nu nieuwe technieken het bijvoorbeeld mogelijk maken om bloemen te vervoeren in gekoelde containers.