Lucht halen uit de keten

In hun streven naar operational excellence verschuiven steeds meer bedrijven hun focus van de eigen operatie naar de keten. De grootste inefficiënties zijn te vinden in de soms gebrekkige afstemming tussen de verschillende schakels in de keten. Inefficiënties die aan het licht komen dankzij initiatieven zoals het NK Speed Docking. In de foodsector zoeken leveranciers en retailers toenadering in een poging de kostprijs per collo verder te verlagen. Andere sectoren gaan vooralsnog minder ver in hun pogingen om lucht uit de keten te halen.

Door Marcel te Lindert

Het motto ‘one size fits all’ gaat niet langer op voor het distributiecentrum van Makita in Eindhoven.De gereedschappenfabrikant was jarenlang gewend om alle orders op dezelfde manier door het dc te sturen en met dezelfde huistransporteur naar klanten te verzenden.

Nu halen de grote doe-het-zelfketens zelf hun orders af in Eindhoven. ‘We waren gewend om rechtstreeks te leveren aan hun filialen. Ze willen echter minder leveringen aan de achterdeur van hun filialen en voeren daarom crossdocking in om goederenstromen te bundelen’, vertelt Frans Gielen, logistiek manager van Makita Nederland. ‘Dat betekent dat we niet meer zoals voorheen alle orders op volgorde van binnenkomst kunnen afhandelen. We groeperen de orders nu per doe-het-zelfketen en geven die in één keer vrij aan de orderpickers. Dat maakt het consolideren van de orders na het pick- en pack-proces een stuk eenvoudiger.’

Het gevolg is dat de operatie in het dc iets complexer is geworden. ‘Voorheen hadden we maar één uitgaande stroom, nu opeens drie. Dat betekent dat we op de expeditievloer nu goed moeten oppassen voor het verwisselen van zendingen’, aldus Gielen.

Directe leveringen

Het voorbeeld van Makita is illustratief voor de toenemende complexiteit in distributieland. Met name in de distributie van consumentenproducten worden de logistieke uitdagingen steeds groter.

Vrijwel alle retailers hebben naast hun fysieke winkels inmiddels ook een online afzetkanaal dat steeds meer orders genereert. Orders die stukken kleiner zijn dan winkelorders en waarvoor bestaande systemen en processen niet zonder meer geschikt zijn. Deze ontwikkelingen hebben niet alleen hun weerslag op retailers, maar ook op hun leveranciers.

Het volledige artikel is te lezen in Supply Chain Magazine 1, 2013

>> Lees verder op de iPad

>> Lees verder op de Android