Loos de slechte complexiteit

Blijkbaar zijn er ketens die én niet efficiënt én niet responsief zijn. Dat bleek uit de workshop over supply chain strategie van Involvation in Buren op 26 maart 2014. ‘En die kom je verrassend vaak tegen in de praktijk. We doen zelf iets fout’, concludeerde Alex Tjalsma, die de workshop samen met zijn collega Hans van der Drift leidde. De crux zit ‘m in het reduceren van de ‘slechte’ complexiteit.

Door middel van een management game nam Involvation een select groepje supply chain practitioners mee terug naar de basis van supply chain management. ‘Ontzettend interessant’, reageerde een van de deelnemers na afloop. ‘Je weet al deze dingen wel, maar het zet je toch weer aan het denken.’ Tjalsma: ‘We houden bij Involvation van spelletjes. Ze zien er elke keer hetzelfde uit, maar lopen telkens weer anders. Dat sluit aan bij onze filosofie “leren door ervaren”.’

Klassieke supply chain

ProductieOp de lange tafel was door middel van kaartjes een klassieke supply chain uitgebeeld. Fiches representeerden de beschikbare voorraad in de keten. Gezamenlijk waren de deelnemers het management team die deze keten moesten beheersen en verbeteren. Het management team werd in verschillende rondes iedere keer belast met een aantal essentiële vragen over voorraadbeheer. Zo moest er een antwoord komen op de vraag hoeveel er op voorraad moest worden gehouden en wanneer er bijbesteld moest worden, dusdanig dat er een servicegraad van 95 procent behaald werd tegen minimale kosten. De consumentenvraag werd iedere ronde gegooid met een paar ‘speciale’ dobbelstenen.

Veranderende regels

Al in de eerste rondes bleek dat het beslissen over de voorraadpunten bij zo’n klassieke supply chain al lastig genoeg was, en dan betrof het nog maar één enkele Stock Keeping Unit. Gedurende het spel, werden de regels veranderd. Er kwam een door software gegenereerde optimale bestelgrootte en al gauw bleek dat het besluitvormingsproces hierdoor minder lang duurde. Al snel kwamen de deelnemers op het idee om de keten aan te passen en een voorraadpunt te elimineren. Tussen de rondes door besteedde Involvation tijd aan de theorie en vele praktijkvoorbeelden, zoals Auping die met late customization en productie binnen een bepaalde bandbreedte de markt wint omdat het de snelste beddenleverancier van Nederland is.

Ingewikkeld en duur

BootVolgens de theorie van Marshall Fisher is voor een functioneel product een efficiënte supply chain nodig, voor een innovatief product een responsieve supply chain. Aan het einde van de workshop bleek dat de klassieke keten waarmee het management was begonnen, geschikt was voor geen van beide. ‘Responsief zijn met een efficiënte keten is complex en duur. Het komt voor dat sales bezig is met promoties en innovatie en supply chain tegelijkertijd in de kostenhoek wordt gedrukt. Dat gaat niet samen’, sloot Tjalsma af. ‘Vaak ontstaat onnodig complexiteit omdat onze tools zo zijn, of omdat dit nou eenmaal ons gedachtegoed is. Je moet proberen deze slechte complexiteit te reduceren. Daar valt de winst te behalen.’