Logistieke vastgoedmarkt lijdt amper onder crisis

logistieke vastgoedmarkt

De logistieke vastgoedmarkt heeft weinig te lijden van de coronacrisis. Becijferd wordt dat de groei van logistiek vastgoed vorig jaar ruim 2,6 miljoen m2 bedroeg; voor dit jaar is de verwachting ongeveer hetzelfde. Dat is ‘slechts’ 15 procent minder dan in de topjaren 2018 en 2019. Zo leidt de enorme groei van het online shoppen als gevolg van corona tot een groei van stadsdistributiecentra. En ook aan de hausse aan mega-dc’s komt voorlopig nog geen eind.

Het zijn conclusies die economisch, logistiek en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International trekt naar aanleiding van onderzoek gebaseerd op informatie van de twintig belangrijkste logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland. Zij dekken gezamenlijk 80 tot 90 procent van de logistieke vastgoedmarkt.

De toename van logistiek vastgoed in 2020 en 2021 is des te opvallender omdat eerder nog werd uitgegaan van een daling van meer dan 30 procent. Met name e-commerce-, food- en farmabedrijven vragen volgens Buck Consultants echter veel extra ruimte. De huren van distributiecentra gaan dit jaar zelfs naar verwachting met gemiddeld 2,5 tot 3,5 procent stijgen.

Mega-dc’s

De realisering van XXL-dc’s (megadistributiecentra van meer dan 40.000 m2) blijft komende tijd naar verwachting op hetzelfde hoge niveau als in 2019, vermoeden de vastgoedontwikkelaars en -beleggers. Er werden in 2020 en 2021 in totaal 31 XXL-dc’s geopend of aangekondigd.

De ondervraagde ontwikkelaars/beleggers verwachten dat de interesse voor grote kavels voorlopig niet zal afnemen. De maatschappelijke discussie over de ‘verdozing’ van het landschap zal daarmee ook aanhouden. Meer aandacht voor architectonische vormgeving en landschappelijke inpassing van grote dc’s is volgens hen dringend gewenst; er wordt dan ook rekening gehouden met scherpere eisen van gemeenten op dit gebied.

Stedelijke distributie

De ongekende toename van het online shoppen leidt tot een groei van stadsdistributiecentra dicht bij de consument. Volgens Buck Consultants zijn er momenteel 186 van zulke stadsdistributielocaties, met nog eens 34 in de pijplijn. De groei van stadslogistieke hubs is ook nog lang niet voorbij. Met name in het segment city hubs van 5000 tot 10.000 m2 zit nog forse groei, menen de experts, gevolgd door stadsregionale dc’s van meer dan 20.000 m2.

Top-5 logistieke regio’s

De top-5 van logistieke regio’s wordt volgens de vastgoedexperts aangevoerd door Tilburg/Waalwijk. De tweede plaats wordt bezet door Rotterdam. Noord-Limburg/Venlo en Utrecht gaan gelijk op en bezetten plek 3 en 4. De vijfde plaats wordt ingenomen door Schiphol/Amsterdam. In deze topregio’s is volgens Buck Consultants overigens ook de krapte aan grond of kavels en personeel het grootst.

Als opkomende logistieke regio’s worden Almere-Lelystad, de A12-corridor, Arnhem-Nijmegen, Moerdijk en Oost-Nederland/Twente genoemd.