Logistieke spelers maken strategische bewegingen

De Nederlandse logistieke sector vertoonde in 2014 duidelijke groei, vier procent in wegtransport en zeven procent in warehousing. Deze markt komt ook in beweging door enkele opvallende fusies en overnames. Ook grotere spelers richten zich nu op de logistiek van e-commerce. Deze ontwikkelingen komen tot uiting in de zesde editie van de 3PL-metrokaart van Supply Chain Magazine.

Door Martijn Lofvers

Nadat de omzet in de logistieke sector in 2013 nog daalde, steeg deze afgelopen jaar in alle vier kwartalen, voornamelijk dankzij een stijging van de vrachtvolumes terwijl de tarieven achterbleven. In 2014 gingen negen opslagbedrijven failliet tegen twintig in 2013, waarmee het percentage faillissementen (1,2%) iets hoger ligt dan in de hele transportsector (1%).

Een belangrijke oorzaak van de groei, naast de aantrekkende economie, zijn de toenemende online verkopen (+8%) in Nederland in 2014. Tot enkele jaren geleden domineerden specialisten zoals Docdata en S&H Fulfilment de markt van e-fulfilment. Nu begeven zich ook de grotere dienstverleners op dit terrein. Voedingsconcern Mondelēz International, een afsplitsing van Kraft Foods, heeft de logistieke afhandeling van de internetbestellingen van koffiemerk Tassimo uitbesteed aan logistiek dienstverlener ModusLink, dat in Venray een nieuw e-commerce distributiecentrum heeft gebouwd.

Een belangrijke trend in de jaarlijkse analyse van Supply Chain Magazine is de toenemende aandacht voor de functie van logistieke control towers. Het Belgische bedrijf Tri-Vizor heeft aangekondigd de control tower-dienstverlening over te dragen aan de Belgische logistieke groep Ahlers, om zelf te kunnen focussen op innovatieprojecten en consultancy.

Ook in de gigantische markt van retourlogistiek in de hightechindustrie tekenen zich strategische veranderingen af. De Nederlandse start-up 12Return positioneert zich niet langer als logistieke regisseur van retourstromen, maar meer als softwareleverancier voor retourenmanagement. De Chinese Li Tong Group, wereldmarktleider op gebied van Reverse Supply Chain in de hightech, heeft aangekondigd in Nederland een vestiging te openen.

Fusies en overnames

Recente overnames in de logistiek zijn enerzijds ingegeven door verbreding van het aanbod en anderzijds door schaalvergroting. De afgelopen najaar gefuseerde Rotterdamse familiebedrijven Neele Logistics, specialist in gekoelde opslag, en VAT Logistics, gespecialiseerd in chemie, zijn qua type dienstverlening duidelijk complementair. Recentelijk heeft Peter Appel Transport het familiebedrijf A. van der Meulen Transport overgenomen, beide actief in de fooddistributie en opererend in dezelfde geografische markt.

Daarnaast zijn er recentelijk enkele grensoverschrijdende overnames gepleegd. Eind 2013 nam het van oorsprong Duitse JF Hillebrand, specialist op het gebied van im- en export van bier, wijn en sterke drank, specialist in drankenlogistiek Meerendonk over. Transportbedrijf Koopman Logistics Group uit het Groningse Noordhorn heeft in september vorig jaar het relatief kleine Noord-Duitse bedrijf Möhlmann Automobil-Logistik, met klanten zoals Audi, Daimler, Porsche en Volkswagen, overgenomen.

Omgekeerde beweging

Daar staat tegenover dat de grote Deense logistiek dienstverlener DSV begin dit jaar de overnamegesprekken met de Amerikaanse branchegenoot UTi Worldwide heeft gestaakt. DSV heeft aangegeven door overnames zijn logistieke netwerk geografisch uit te willen breiden, onder andere in de VS. Een omgekeerde beweging uit de VS is nu te zien in de aangekondigde overname van het Franse familiebedrijf Norbert Dentressangle door de Amerikaanse logistiek dienstverlener XPO Logistics. Ook heeft het Amerikaanse FedEx in april de overname van het Nederlandse TNT Express aangekondigd, nadat een poging door UPS in 2013 faalde.