‘Logistieke sector moet AliExpress en Amazon vrezen’

logistieke sector

Logistieke bedrijven moeten lering trekken uit de ontwrichting in de retailsector, waar online uitdagers tal van traditionele bedrijven de das omdeden. Dat stellen Walther Ploos van Amstel, bedrijfseconoom en lector City Logistics, en Patrick Kerssemakers, oprichter van Fonq en investeerder in Shypple. Zij verwachten dat digitale uitdagers als AliExpress en Amazon ook de logistieke markt gaan betreden, hetgeen de Nederlandse logistieke sector wel eens zou kunnen ontwrichten.

Volgens Walther Ploos van Amstel staat ICT in de logistieke sector nog op hetzelfde punt als in 1985 en biedt deze onvoldoende service. Technologie-gedreven uitdagers als AliExpress en Amazon snappen dat de B2B-klant dezelfde service verwacht als bij Bol.com. ‘Zij zullen op termijn de markt betreden en goedkoper, sneller en slimmer transporteren. Ook snappen ze dat een efficiënter en sneller logistiek proces ontstaat door de hele logistieke keten over te nemen. Dat is ook precies wat er gebeurt in hun thuismarkt. Waarom zouden ze dat in Nederland niet proberen?’

Patrick Kerssemakers stelt dat ook B2B-sectoren, zoals de logistieke sector, ontwricht gaan worden. ‘Mijn ervaring is: wie vroeg innoveert, heeft daar altijd voordeel van. In het geval van logistiek hebben we het dan over efficiëntie, accuratie en meer inzicht in een transportproces. Innovatie hoeft nog niet te resulteren in een besparing op elke container, maar kan het proces wel zo simpel maken dat je daardoor minder fouten maakt, communicatie versnelt en zo een aantal FTE bespaart.’

Logistieke bedrijven moeten haast maken met innoveren

Jarell Habets, CEO en oprichter van de Brabanste start-up Shypple, een online dienstverlener waar bedrijven snel en eenvoudig zeevracht kunnen boeken, stelt dat logistieke bedrijven haast moeten maken met innoveren. ‘Het is tijd dat de Nederlandse logistieke sector inzet op innovatie en samenwerking. Alleen dan worden we als sector toekomst-klaar en bestand tegen buitenlandse, disruptieve platforms als AliExpress en Amazon. Ook kunnen we zo de kosten voor transport aanzienlijk laten afnemen.’

De verhoging van de Amerikaanse importheffingen (van 3 naar 6 procent) valt volgens Habets zelfs in het niet bij de mogelijke kostenbesparingen door innovatie. ‘Onderzoek wijst uit dat er zelfs 25 procent op de transportkosten bespaard kan worden. Daarom moeten we nú versnellen, zodat we de winstgevendheid van de sector vergroten. Wij doen daarvoor al een voorzet met een slimme oplossing voor zee- en luchtvrachttransport, waarmee er tijd (en dus geld) bespaard wordt op het import- en exportproces.’