Logistieke outsourcing

Wat is dat toch, dat voor de één het uitbesteden van logistiek al jaren de normaalste zaak van de wereld is, terwijl een ander het maar een erg lastige beslissing vindt? Is logistiek eenmaal uitbesteed, dan wordt het later vrijwel nooit meer teruggedraaid. Dan moet het toch wel slim zijn..

Dilemma

Zij die al jaren uitbesteden, hebben onderling al een bepaalde organisatiefit ervaren. Ze hebben een gelijke supply chain-volwassenheid en ze focussen op de eigen corebusiness. Voorbeelden: Heinz werkt al jaren met Nabuurs en AH gaat met Norbert Dentressangle werken. Ook zij hebben ooit voor de keuze van logistieke outsourcing gestaan. Bedrijven twijfelen en zien vooral beren op de weg ten aanzien van servicelevels, prijs en last but not least het gevoel dat uitbesteding leidt tot minder grip of het idee ‘daar kom je nooit meer van af’.

Huiswerk

De eerste vraag is natuurlijk: wat is mijn echte corebusiness? Transport is natuurlijk niet voor niets één van de verspillingen in de Lean-gedachte. Als je dan je bestaansrecht weet, houd je er dan vervolgens ook aan. De verleiding is natuurlijk groot om iets extra’s te doen voor een klant, vaak met een slechtere logistiek performance tot gevolg. Niet klakkeloos doen dus en de schuld ook niet op een ander gaan afschuiven.

Ik kan je zo laten voorrekenen wat de financiële gevolgen zijn als je je logistiek gaat uitbesteden. Bij minder dan 10 procent besparing (met behoud van servicegraad en flexibiliteit natuurlijk) niets veranderen. Saving en risico wegen dan niet tegen elkaar op. Dit traject hebben we zeer recent nog, in de rol van onafhankelijke adviseur, met Johma Salades doorlopen.

Sleutels afgeven

Niemand zal vandaag de dag de logistiek sleutels afgeven aan een ander. Bij een eerste date ga je ook niet direct trouwplannen maken. Dat hoeft ook niet. Je kunt vooraf veel maatregelen treffen en wat verplicht je als bedrijf om je logistiek volledig uit te besteden? Niet meteen op één paard wedden dus. Begin met een paar transport lanes en doe ervaring op zonder grote risico’s. Profiteer van de financiële voordelen en zorg dat je nog meer focus hebt op je eigen kerncompetenties. Uitbreiden kan altijd nog, zo zie ik regelmatig in ons eigen coördinatiecentrum.

Kortom, logistieke uitbesteding aan specialisten is slimmer dan het zelf blijven doen als je er toch niet de beste in gaat worden. Het verlies van controle is echt onzin. Betrokken partijen hebben namelijk een gezamenlijk belang, een langdurig partnership. Vergeet dat niet uit het oog.

Edward Heijnen, director supply chain development bij Caroz

Deze column is voor het eerst gepubliceerd in Supply Chain Magazine SCM 4 – juni 2015.

Neem een digitaal abonnement om deze editie terug te lezen.

Bestellen>>