Logistieke keten bepaalt verpakking boodschappen

Supermarkten moeten niet uitgaan van één verpakkingsoplossing: de logistieke keten die ze kiezen bepaalt welke verpakking het beste werkt voor het optimaal koel houden van verse boodschappen. Dat is de conclusie van een afstudeerproject van de opleiding Food Design & Innovation van de HAS Hogeschool samen met Bunzl Retail & Industry.

Twee studenten van de studierichting Food Packaging analyseerden gedurende een half jaar de markt voor food e-commerce om antwoord te krijgen op de vraag wat de beste manier is om vers-, koel- en diepvriesproducten op de juiste temperatuur bij de consument te krijgen. Ze spraken met ondernemers in de foodretail en testten diverse verpakkingsmogelijkheden op hygiëne, temperatuur en materiaalsamenstelling.

Een opmerkelijke aanbeveling uit het onderzoek is het nieuw leven inblazen van de rijdende winkel. ‘Het bezorgen van verse producten zou op die manier goed kunnen worden gecombineerd met de verkoop van een aantal (verse) impulsproducten’, aldus Annelies Clements, national sales manager bij Bunzl, totaalleverancier op het gebied van verpakkingen, disposables en hygiëneproducten.

Clements: ‘Er zijn drie logistieke stromen te onderscheiden in food e-commerce: verzenden door een extern bedrijf, zelf bezorgen en afhalen. Uit het onderzoek blijkt dat bij extern verzenden een groot aantal verpakkingsopties goed werkt. De verschillen zitten met name in de kosten, mate van duurzaamheid en marketingmogelijkheden.’

De studenten concludeerden dat een door Bunzl ontwikkelde koeltas de meest duurzame oplossing is in gebruik, vervoer en materiaal als foodretailers ervoor kiezen de boodschappen zelf te bezorgen. De koeltas werkt volgens een retoursysteem en is tot honderd keer herbruikbaar. Een koeltas is ook een interessante optie wanneer klanten de boodschappen zelf ophalen.

Bunzl levert momenteel enkele koelverpakkingen voor voedselproducten en werkt aan het uitbreiden van dit assortiment voor de drie logistieke stromen. ‘Online boodschappen doen is niet zomaar een hype. Het is echt de toekomst’, meent Clements. ‘Veel supermarkten zijn bezig hun e-commerce-activiteiten verder uit te breiden, maar hierbij blijkt het een uitdaging om verse producten goed gekoeld bij de klant te krijgen.’