Logistieke dienstmeisjes

story selling

Waarom blijven logistiek dienstverleners maar klagen over het vele werk dat op hen afkomt? Ook de discussies over chauffeurstekorten zeuren maar door, terwijl in industrie, groothandel en retail ook volop vacatures zijn en deze bedrijven toch gewoon doorgroeien in omzet en winst. Ondertussen blijft de gemiddelde beladingsgraad van vrachtauto’s in Europa 50 procent en rijdt 30 procent leeg.

Een directeur van een transportbedrijf vertelde onlangs dat zijn omzet na de coronapandemie gelijk is gebleven aan de omzet van vóór die tijd. Hij zag het aantal transportorders in deze periode toenemen en de zendingsgrootte – en daarmee de efficiëntie – juist dalen. Blijkbaar heeft hij zijn transportprijzen niet of onvoldoende verhoogd en kan hij deelladingen niet slim combineren, bijvoorbeeld via online logistieke marktplaatsen. Veel logistiek dienstverleners en transportbedrijven weten kortom financieel niet te profiteren van de schaarste op de markt, waarschijnlijk omdat ze (onterecht) bang zijn klanten te verliezen.

Logistieke capaciteit

Matthias Hanke, Managing Partner voor de logistieke markt bij adviesbureau Roland Berger, gaf tijdens een recente presentatie in Hoofddorp pijnlijk duidelijk aan waar de schoen wringt. Volgens zijn eigen capaciteitsindex is de wereldwijde logistieke capaciteit van 2019 tot 2021 met 18 procent afgenomen. Veel grote logistiek dienstverleners hebben aan insourcing van wegtransport gedaan en academies voor chauffeurs opgezet.

Maar kijkend naar de beurskoersen van logistieke bedrijven profiteert maar een klein aantal van hen van de schaarste. FedEx stijgt in beurskoers vanwege de explosieve groei in e-commerce. Maersk en Hapag-Lloyd zien hun winsten exploderen doordat zij de tarieven van zeevracht tussen 2019 en 2022 enorm hebben verhoogd, van 1,900 dollar naar 15,000 à 20,000 dollar voor het traject Shanghai-Rotterdam. Met de onverwachte miljardenwinst ontwikkelt Maersk zich tot een end-to-end integrator, onder andere voor Unilever, door e-fulfilment providers op te kopen en vrachtvliegtuigen aan te schaffen.

Innovatieve bedrijfsstrategie

Waaraan het bij veel logistieke bedrijven ontbreekt, is een innovatieve en concurrerende bedrijfsstrategie. De strategie van Operational Excellence met de goedkoopste propositie is een doodlopende straat. Dus blijft de strategie van Customer Intimacy met de beste totaaloplossing voor een logistiek dienstverlener als enige over. De strategisch offensief spelende logistieke spelers zullen de markt dicteren. De traditionele logistieke dienstmeisjes zullen blijvend marktaandeel verliezen en wellicht worden opgeslokt.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl